Rabobank; Innovatie door samenwerking in MKB

Jaarlijks kiest de Rabobank een thema waarmee zij het MKB een impuls willen geven. Vorig jaar waren dat zeven trends om in te spelen op een veranderende wereld. Tijdens het MKB-congres van dit jaar stond ‘innovatie door samenwerking’ centraal. Paul Dirken, directeur bedrijven bij de Rabobank, blikt optimistisch vooruit naar 2014, waarin hij een licht herstel verwacht voor het MKB.

Nog geen herstel horeca en recreatie
Helaas geldt dat optimisme (nog) niet voor de vakantieparken, die nog in 2013 (-1,2%) en 2014 (-0,4%) te maken krijgen met een licht terugloop van het volume. De Rabobank verwacht dat de vraag voor de hele horeca- en recreatiesector in 2014 iets zal dalen. Gelukkig zijn er ook lichtpuntjes; zoals de toename van vakanties en uitstapjes in eigen land en een lichte groei van het inkomend toerisme. Aan de negatieve kant van de balans staat een verzadigde markt, waar bovendien steeds vaker concepten uit andere branches de concurrentie aangaan. (b.v. horeca in supermarkten.)

Nieuwe vormen van financiering
Dirken denkt verder dat de turbulentie in de markt een blijvend fenomeen is: “Het hoort er voorlopig bij en zorgt er ook voor de bedrijven scherp blijven.” Ook de rol van de banken is aan het veranderen. Dirken deelde met de zaal dat van alle MKB klanten van de Rabobank, zo’n 37% financiert via de bank. Andere vormen van financiering zijn in opkomst, zoals onderlinge leningen via familie of crowdfunding.

Fitland XL Sittard, geopend in oktober 2013
Fitland XL Sittard, geopend in oktober 2013

Fitland geeft het voorbeeld
Tijdens de bijeenkomst liet Maarten van Kempen van Fitland zien hoe je in de praktijk allianties kunt maken en daarmee nieuwe concepten lanceert. Vanuit zijn bedrijf werkt hij o.a. samen met zorgorganisaties en scholen. Zo maken inmiddels klinieken, (zorg)hotels, fysiotherapiepraktijken en overnachten op bijzondere locaties, onderdeel uit van zijn bedrijf. Inmiddels beslaat de fitnesstak van Fitland nog maar 20% van de totale omzet. Van Kempen laat weten dat er in de fitnessbranche op dit moment nauwelijks marge kan worden gemaakt door de scherpe concurrentie. Doordat hij meerdere bedrijfsvormen heeft, kan hij het makkelijker volhouden dan vele concurrenten. “Dankzij de overvolle markt moeten bedrijven kiezen voor een duidelijke strategie. Veel concurrenten kiezen voor budgetformules. Dat biedt ons juist weer ruimte om ons te profileren met kwaliteit en service.” Ook over de succesfactor achter  innovatie heeft Van Kempen een opmerkelijke mening: “Het gaat er niet om wat je uitgevonden hebt, maar om wat je er mee doet. In capabele handen is een goed idee goud waard.”

Meer informatie:

Rabobank Sectorprognoses en MKB Visie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *