Nederlandse horeca in de lift: meer succes en meer pintransacties

De horeca in Nederland zit in de lift. Dat meldt Koninklijke Horeca Nederland. Volgens de belangengroep houdt de stijgende lijn vast in omzet én in efficiëntie. Zo betalen steeds meer gasten met hun pinpas.

coffee-theme-coffee-peanuts
De omzet van de horeca was in 2015 17,2 miljard euro. Dat is 4,1% meer dan in 2014. Met ruim 360.000 medewerkers en 45.300 horecavestigingen is de horeca een belangrijke en stabiele speler in de Nederlandse economie. “Na jaren van crisis en licht herstel vorig jaar, heeft de horeca de stijgende lijn vast kunnen houden. KHN is positief voor 2016”, aldus Koninklijke Horeca Nederland-directeur Lodewijk van der Grinten. Maar er zijn ook uitdagingen: “De positieve energie moet komen van een eerlijker speelveld en van reparatie van de nieuwe Wet Werk en Zekerheid want die is voor onze branche aantoonbaar contra-productief.”

Lees ook: 
Horecava 2016 heeft veel aandacht voor trends en innovatie

Kansen
De consument komt weer graag in de horeca en Nederland profiteert steeds meer van buitenlandse bezoekers, zowel toeristisch als zakelijk. Horecaondernemers spelen goed in op deze kansen. Maar ook de overheid moet sneller meebewegen en hervormen, stelt KHN. De ondernemer kan dan in vrijheid en met duidelijke grenzen ondernemen: Koersvast met positieve energie.

Overheid geen concurrent
De wet Markt en Overheid zou ondernemend Nederland moeten ondersteunen. Maar de praktijk is dat overheden hiermee oneerlijke concurrentie bedrijven met de horeca. KHN, dat inmiddels ruim 20.600 leden telt, vindt dat de overheid geen concurrent mag zijn en ook geen concurrent mag bevoordelen. “We willen gelijke voorwaarden voor horeca, detailhandel, culturele instellingen en bijvoorbeeld de nieuwe internetplatforms”, zegt de organisatie. “Zo ontstaat een eerlijk speelveld waarin de horeca haar groeikansen kan verzilveren.”

Reparatie Wet Werk en Zekerheid
De nieuw Wet Werk en Zekerheid maakt het onmogelijk om dit collectief of per onderneming op maat te regelen. In deze vorm schiet de wet zijn doel binnen de horeca voorbij: noch werkgevers, noch werknemers zijn op deze manier gediend. Werkgevers wegen de risico’s af en zien zich door deze wet genoodzaakt te kiezen voor meer en kortere arbeidscontracten voor bepaalde tijd of payrollconstructies. Dit komt onder andere door de huidige loondoorbetaling bij ziekte die een groot risico vormt. KHN pleit dan ook voor reparatie van deze wet door ondernemingen die zaken zelf op maat te laten regelen. Pas dan kunnen ondernemers weer energie besteden aan een goede werkrelatie en vakmanschap.

pinnen

Pin, pin, pin
Het aantal pintransacties in de horeca steeg eveneens: van 251 miljoen in 2014 naar 333 miljoen in 2015, een stijging van ruim dertig procent. Het aantal contactloze pintransacties piekte van 1,5 miljoen in 2014 naar bijna 23 miljoen in 2015. Ruim tachtig procent van de horecaondernemers beschikt tegenwoordig over een betaalautomaat, maar de drankverstrekkers kunnen nog vaker pin accepteren, dat is ook in hun voordeel.

Bijna een kwart van de betalingen met de pinpas
Zes jaar geleden ging nog 84% van alle transacties in de horeca contant. Dat aandeel is inmiddels gedaald naar 66% (2014). Het aandeel pintransacties steeg in die periode (2009-2014) van 9% naar 23%. Deze trend zet zich voort. Koninklijke Horeca Nederland heeft zich samen met andere toonbankinstellingen en banken gecommitteerd aan het streven van 60% pinbetalingen versus 40% contante betalingen in 2018.

80% van de horecaondernemers heeft betaalautomaat
Vier van de vijf horecaondernemers beschikken over een of meer betaalautomaten. De verschillen tussen de horecasegmenten zijn groot. Bij restaurants kun je bijna overal pinnen (95%) en ook logiesvertrekkers en ondernemers in de fastservice doen het goed (respectievelijk 89% en 86% pinacceptatie). Bij de drankverstrekkers biedt nog maar 58% de mogelijkheid tot pinnen. Juist voor deze groep is contactloos betalen interessant voor de gast en ondernemer. Drankverstrekkers kunnen dus nog aan efficiency in hun betalingsverkeer winnen.

Vaker pinnen, lagere transactiekosten voor ondernemers
Het pinnen is steeds goedkoper geworden voor ondernemers, terwijl de kosten van contant juist stegen. Een gemiddelde pinbetaling in de horeca kostte in 2009 nog 33 cent, inmiddels is dat 24 cent. Een gemiddelde contante betaling steeg van 30 cent naar 33 cent. Miriam Osten van Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen: “Pinnen kan per transactie nog goedkoper worden. Die efficiency zien we al in de detailhandel en bij tankstations: daar wordt per automaat meer gepind en zijn de gemiddelde kosten van een pinbetaling respectievelijk 18 en 15 cent. Als een ondernemer een pinautomaat heeft staan, loont het dus de moeite om het pinnen beter te promoten bij zijn gasten. Helemaal ten opzichte van het veel duurdere betalen met een creditcard (gemiddeld €1,06 per transactie).”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *