Marketeers opgelet: heb je de Google Consent Mode v2 al geïnstalleerd?

Om je te blijven houden aan de privacywetgeving moet je vóór 6 maart Consent Mode V2 geïnstalleerd hebben in Google Ads. Doe je dit niet, dan zul je niet meer optimaal kunnen adverteren. Daarnaast gaat Google voor het eerst óók handhaven op het nakomen van de wetgeving. Het kan juridische gevolgen hebben als je niet aan de privacywetgeving voldoet.

In 2019 schreef Red Online Marketing er al over in dit blog en nu is het zo ver. In onderstaand artikel leggen ze uit wat Consent Mode v2 inhoudt en waarom je dit moet installeren voor 6 maart. 

Wat zijn de gevolgen als je Google Consent Mode v2 niet implementeert?

  • Vanaf 6 maart kun je zonder Google Consent Mode v2 geen gebruik meer maken van doelgroepen in Google Ads, waardoor je minder efficiënt kunt adverteren. 
  • Je kunt dan bijvoorbeeld niet meer op basis van bestaande bezoekers van je website soortgelijke personen zoeken in het Google Netwerk waarvan de kans groot is dat ze interesse hebben in jouw product. 
  • Ook kun je geen gebruik meer maken van remarketingcampagnes om bezoekers die al interesse hebben getoond in jouw product te bereiken. 
  • Vanaf juni kun je zonder Google Consent Mode v2 geen conversies zoals boekingen meer meten in je Google Ads account. Dit betekent dat je niet meer kunt zien welke campagne voor welk resultaat zorgt. Hierdoor moeten adverteerders zonder Google Consent Mode v2 blind keuzes maken, omdat er geen data meer beschikbaar is in het account. Ook weet je dus niet meer of je investering de gewenste resultaten oplevert. 

Naast de directe gevolgen voor adverteren in Google Ads, heeft het niet juist implementeren ook gevolgen voor je andere marketingkanalen. Zo kan er boekingsdata wegvallen in Google Analytics 4, waardoor je niet meer kunt zien hoeveel boekingen uit elk kanaal komen. Dit is funest voor het bepalen van je marketingstrategie en marketingmix, want in welke kanalen ga je investeren als je niet meer weet wat het oplevert? 

Wat is Google Consent Mode?

Google Consent Mode  (of makkelijker gezegd, de toestemmingsmodus) is een vereiste voor goede online marketing. Je kunt hiermee aanpassen hoe Google-tags zich gedragen met betrekking tot het volgen van gebruikers en gepersonaliseerde advertenties. 

Dit begint bij het wel of niet opslaan van gegevens op je website via cookies. Simpel gezegd, als een consument niet wil dat je cookies opslaat, dan mag je dit ook niet doen. Voorheen was dit nog niet strafbaar, maar nu is Google hier strenger op. Dat betekent dus ook dat als je de cookie niet opslaat, je geen data binnenkrijgt, en dat is funest voor veel (datagedreven) partijen. Je kunt dan bijvoorbeeld het gedrag van een bezoeker op de website niet meer meten, waardoor je niet weet welke pagina’s hij of zij bezoekt en deze informatie niet kunt gebruiken in je marketing. De Consent Mode is een methode om via modellering (op basis van patronen profielen creëren) wel gedragsdata te ontvangen. Via de Consent Mode komt er een “ping” binnen wanneer er een actie gedaan wordt, zonder dat daarin data van de gebruiker verweven is. Dit wordt gemodelleerd waardoor jij data hebt en de gegevens van de consument niet gebruikt worden. Een win-win dus!

De Google Consent Mode is ontstaan in het kader van regelgeving zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in de Europese Unie, waar websites toestemming moeten krijgen van gebruikers voordat ze hun gedrag volgen of gepersonaliseerde advertenties tonen. Google is vanaf dit jaar aangewezen als waakhond en gaat erop toezien dat adverteerders aan de wetgeving voldoen.

Wat is Google Consent Mode v2?

In de inleiding vind je het al terug: vanaf 6 maart dien je niet alleen Consent Mode geïmplementeerd te hebben, maar ook de tweede versie hiervan. Heb je dit niet gedaan, dan ga je daar direct last van hebben, startende met het wegvallen van doelgroepen in Google Ads, zoals doelgroepen gebaseerd op websitebezoekers. Dit is van behoorlijke invloed op het algoritme van Google en beïnvloedt daarmee het resultaat van je Google Ads campagnes. Hieronder zie je het pad dat Google uitgestippeld heeft, startende op 6 maart.

Het verschil tussen Consent Mode en Consent Mode v2 zit hem in 2 nieuwe parameters. Daar waar bij Consent Mode 5 parameters gebruikt werden:

  • ad_storage
  • functionality_storage
  • personalization_storage
  • security_storage
  • analytics_storage


Komen er 2 bij, namelijk:

  • ad_user_data
  • ad_personalization
screenshot (klik voor vergroting)

Kort door de bocht gaat het erom dat je als gebruiker de eigenaar van de website toestemming geeft voor het verzenden van gebruikersgegevens naar Google voor advertentiedoeleinden en geef je toestemming voor gepersonaliseerde advertenties. Zie ook de screenshot (bron Cookie Script).

Implementatie van Google Consent Mode v2

Als je gebruik maakt van een Consent Management Platform (vanaf nu CMP) dan kan je via de Google Tag Manager vrij eenvoudig aangeven dat je Consent Mode v2 wilt aanzetten. Het enige dat je nodig hebt is een stukje kennis van de Tag Manager en een CMP. Vervolgens loop je in de diagnostische gegevens binnen Google Ads na of alles goed door komt en je bent er. Wij raden Cookiebot aan en zijn er zelf bekend mee, mocht je dit willen implementeren, neem dan gerust contact met ons op. 

Simpel gezegd:

  • Zorg voor een cookiebanner die Consent Mode v2 hanteert;
  • Pas toe binnen Google Ads;
  • Blijf op volle kracht adverteren vanaf 6 maart.

met dank aan (redacteur):

Tijmen Pars, Teamleider Campagne en Online Marketeer bij Red Online Marketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *