IAAPA Expo Wenen 2023: meer oog voor Toegankelijkheid 

Ook dit jaar was Joint Projects aanwezig op de beurs van IAAPA in Wenen. Opvallend was dat er meer aandacht komt voor toegankelijkheid en inclusie tijdens dit event.  

Toegankelijkheid als onderdeel van het certificaat Green Meetings & Green Events 

Al op het registratieformulier voor deelname aan de beurs kon deze keer aangegeven worden of je bepaalde ondersteuning nodig hebt. De MESSE in Wenen is een gecertificeerde beurslocatie; ze hebben het Green Meetings & Green Events Certification. Een van de gebieden waarop gecertificeerd wordt, is: social. Onderdeel daarvan zijn bijvoorbeeld een drempelloze locatie en inrichting en ondersteuning voor bezoekers met een beperking. Dat zag je bijvoorbeeld in de blinde geleidelijnen in de gang naar de diverse hallen. Ook IAAPA EMEA heeft het certificaat ontvangen. 

Diverse faciliteiten aanwezig 

Tijdens de beurs viel het op dat er meer bezoekers waren met een beperking. Zo was er bij de opening ceremonie een gebarentolk aanwezig voor iemand die doof is. Ook waren er verschillende bezoekers in een rolstoel. Daarnaast was er tijdens een van de sessie live ondertiteling op het scherm zodat deelnemers die minder goed kunnen horen, toch mee kregen wat er werd gepresenteerd.  

Meer openheid voor toegankelijkheid onder de standhouders 

Tijdens de vele gesprekken die Joint Projects had met standhouders blijkt dat men zich meer bewust is van de noodzaak om attracties toegankelijk te maken. Vaak weet men nog niet zo goed hoe! Daarom heeft Joint Projects 5 Golden Rules voor het ontwerpen van toegankelijke attracties gemaakt: 

  1. Betrek en vraag getrainde ervaringsdeskundigen om advies in het ontwerp- en productieproces. Maak gezamenlijke reflectie- en voorbereidingstijd onderdeel van het proces. 
  1. Rust je medewerkers toe met de juiste houding, kennis en vaardigheden. 
  1. Onthoud dat multi-zintuigelijke attracties bijna iedere gast een magische ervaring kunnen bieden. 
  1. Bouw aan een transdisciplinaire samenwerking tussen experts met wetenschappelijke en professionele kennis én mensen die meer praktische, ervaringskennis hebben. 
  1. Verwelkom Universal Design als onderdeel van je bedrijfsstrategie. 

Toegankelijk aanbod kan nog meer zichtbaar gemaakt worden

Het aanbod van de diverse leveranciers op de beurs is nog onzichtbaar voor de bezoekers. In de visuals, de verhalen, de presentaties en flyers staan nog steeds ‘standaard’ mensen. Pas als je ernaar vraagt, geven standhouders aan dat ze wel degelijk al aanbod hebben voor bezoekers met ‘special needs’. Mijn oproep aan de standhouders maak je toegankelijke aanbod ook zichtbaar! Daarmee onderscheid je je ten opzichte van de concurrent en beweeg je mee met de maatschappelijke aandacht voor meer inclusie.

Toegankelijkheid als thema onderdeel van diverse sessies 

In de sessie over ‘Emerging Trends in the Attractions Industry’ werd het belang van toegankelijkheid onderstreept. Andreas Anderson benadrukte dat deze doelgroep zorg kan dragen voor extra inkomsten. Op woensdag presenteerde het European Network of Accessible Tourism de uitkomsten van het In-Tour Erasmus+ project. Eerst ging Ana Grazia Laura als President van ENAT in op het belang van toegankelijk toerisime. Vervolgens belichtte Ivor Ambrose (ENAT) de economische impact van toegankelijk toerisme. Hij benadrukte onder andere het concurrentievoordeel van toegankelijke toeristische bedrijven. Daarna ging Marco Pizzio (ENAT & AISM) in op Inclusive TOURism professions. In het In Tour project hebben ze Europese curricula voor inclusieve toerisme managers en front desk medewerkers ontwikkeld. Tot slot presenteerde Riccardo Spinelli de Master ‘Inclusive Tourism Manager’ die gegeven wordt aan de universiteit van Genua. Een mooie stap, studenten zijn immers de professionals van de toekomst! 

Op donderdag verzorgde ENAT de laatste conferentie van het In-Tour project: het mogelijk maken van toegankelijke ervaringen. 

Toegankelijkheid bij Familypark en Tiergarten Schönbrunn 

Joint Projects was aanwezig bij de EDU Tours naar 2 dagattracties. Beide bedrijven gaven aan dat ze aandacht hebben voor toegankelijkheid. In de dierentuin zijn er speciale rondleidingen voor bezoekers met bijvoorbeeld dementie of bezoekers met visuele beperkingen. Ook hebben ze een plek waar bezoekers kunnen voelen aan verschillende vachten.  

Filip de Wit (general manager) gaf aan dat toegankelijkheid en inclusie onderdeel uitmaken van de corporate strategie van Compagnie des Alpes waar Familypark onderdeel van uitmaakt. Vaak komen er groepen van speciale scholen of zorginstellingen. Het personeel maakt dan het verschil door zeer behulpzaam te zijn.  


Met dank aan (auteur):

Karin Stiksma, initiator achter Joint Projects; een initiatief om de recreatiesector op een heel praktische manier beter toegankelijk te maken.

Meer informatie: www.jointprojects.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *