Foodtrends 2014 door TV kok Mathijs Vrieze

In het komende jaar zet de gezonde voedingstrend die we in 2013 zijn ingeslagen in alle gebieden voort. Op het gebied van duurzaamheid worden we bewuster en gooien we steeds minder eten weg, We gaan naar de (biologische) speciaalzaak, verbouwen zelf in de tuin of halen het bij de boer zelf. We eten minder vlees, maar als we vlees eten willen we dat het dier een fijn leven heeft gehad en niet gerommeld is met het vlees. De crisis is nog flink voelbaar waardoor we nog meer willen genieten van onze pure en zelfgemaakte maaltijden. Daarnaast bestellen we steeds vaker ingrediënten online.

mathijsvrieze
Mathijs Vrieze (foto door Marten Duit)

Anti-voedselverspilling en food-sharing Voedselverspilling is een belangrijk ding in 2014. We gooien steeds minder eten weg omdat we beseffen dat weggooien zonde is voor het milieu en onze portemonnee. De consument koopt en kookt afgepaste porties en is steeds creatiever met hergebruik van restjes. We stoppen steeds meer alleen wat we echt nodig hebben in ons boodschappenmandje. Boodschappen worden steeds minder voor de hele week gedaan, we gaan weer terug naar het doen van dagelijkse boodschappen. Heb je teveel gekookt, dan vries je het in of breng het bij de buren. Het wordt een trend om je teveel gekookte eten te delen met anderen. (food-sharing).

Weet wat je eet
Met het paardenvlees schandaal en de besmette zalm nog vers in het geheugen, letten we nog meer op onze voeding. We willen meer dan ooit weten wat we eten: Waar komt het product vandaan, wat zit er precies in en wat is er mee gedaan. Deze kennistrend zet zich ook voort buiten de supermarkt. Bij fastfoodketens kunnen we op de doosjes al informatie over de herkomst en voedingswaarden van de producten achterhalen, maar ook in restaurants willen we steeds meer informatievoorziening. Het liefst nemen we een kijkje in de keuken van de chef, waardoor koken aan tafel weer in opkomst is.

Een beetje van je zelf en een beetje van… Gemak dient de mens, maar we willen wel het idee hebben dat we zelf hebben gekookt. Dus de kant-en-klaar-maaltijden en magnetronmaaltijden maken plaats voor de verse maaltijdpakketten. Deze pakketten kun je desgewenst zelf naar eigen smaak samenstellen en aanvullen. Daarnaast weet je daarmee gelijk precies wat erin zet. Gemak, maar dan niet uit een zakje of pakje bol van de E-nummers. Supermarkten willen met deze zogenaamde “comfort-food” ook de nieuwe markt van kokende mannen aanboren. De man kruipt steeds vaker thuis achter het fornuis. Niet alleen werken vrouwen steeds vaker en langer, maar mannen blijven langer single en doppen dan letterlijk en figuurlijk zelf de boontjes.

Lokale producten ook in 2014 populair
Naast de ‘vergeten’ groenten zijn ook steeds meer streekproducten terug van weggeweest. De charme maar ook het verlangen naar vroeger en de pure smaken worden weer gewaardeerd. Ondanks de crisis in de portemonnee zijn we bereid toch iets meer te betalen voor lekkere producten bij de speciaalzaak. Als we kunnen kiezen, kiezen we voor lokale groenten uit eigen land i.p.v. import.

Kwaliteit voor kwantiteit
Kwaliteit wordt weer gewaardeerd. Ondanks de crisis kiezen we steeds meer voor biologisch, scharrel, eerlijke en pure voeding. Liever een kleiner stukje vlees wat lekker en verantwoord is. De beste voorbeelden hierin zijn de opmars van biologisch gehakt en scharrelkipfilet waar geen hoeveelheden vocht uit loopt tijdens het bakken én gewoon veel lekkerder smaakt.

Ontlijnen
Lijnen is passé, de focus ligt steeds meer op gezond eten. We zijn allemaal bezig met een gezonde levensstijl waar voeding en beweging een belangrijke rol in spelen. We willen de vernieuwde voedingsadviezen volgen en ons er structureel aan houden. We letten op wat we eten maar gunnen onszelf op momenten ook het pleziertje van “iets ongezonds” op z’n tijd. Crashdiëten zijn bewezen slechts tijdelijk succesvol dus gaan we in 2014 massaal ontlijnen. Hierbij laten we de kortstondige diëten links liggen en gaan voor een structurele aanpak; verandering van onze lifestyle!

Eten als medicijn
Vooral de jongere generatie is zich er steeds meer van bewust dat voeding van grote invloed is op onze gezondheid. We eten voldoende fruit, groenten en kiezen voor gebalanceerde gevarieerde voeding om te voorkomen dat we ziek worden. Deze trend waait ook steeds meer over naar de ouderen van nu. Ook zetten we voeding steeds meer in als medicijn. Natuurlijke vitamines uit fruit en groenten en zelf gemaakte (genees)drankjes uit oma’s tijd winnen het van de apotheker. Ook is het zogenaamde ‘powerfood’ erg populair zoals bijvoorbeeld de inmiddels bekende gojibessen, mulberries en chiazaad. Voorkomen is beter dan genezen.

Eetbare bloemen en nieuwe kruiden
Overgewaaid vanuit de restaurants worden in 2014 de eetbare bloemen en bijzondere kruiden populairder. Verrassend van smaak en kleurrijk voor het oog. We moeten ze nog wel zelf planten in onze eigen kruidentuin of kopen bij de groetenspeciaalzaak, want de supermarkten durven het nog niet aan.

Heel Holland Bakt
Gezelligheid in huis. Taarten en zoetigheid zijn bij de banketbakker vaak erg kostbaar. Aangewakkerd door het tv-programma ‘Heel Holland Bakt’ maken we ze lekker zelf. Met heimwee naar vroeger, want bakken bij oma was altijd een feest. We bepalen zelf welke ingrediënten we in de taarten, cakes en koekjes stoppen en proberen hierdoor ook de calorieën te verlagen, minder suiker te gebruiken en gebruik te maken van speltmeel. In 2014 maken we kennis met de whoopies. Een mix tussen de macaron en de cupcake: een sandwich gebakje bestaande uit twee koekjes met een laagje crème ertussen. Heel makkelijk te maken en daarnaast is de variatie in smaken, vormen en kleuren ontelbaar.

Kinderen willen gezonder
Opvallend genoeg zijn steeds meer (jonge) kinderen bewust bezig met gezond eten. De kloof met kinderen die een gezond gewicht hebben en kinderen met obesitas wordt steeds groter. Te zware kinderen kunnen steeds minder meekomen in de groep en dat is een zorgwekkende ontwikkeling. Kinderen komen meer in opstand en zullen zich vaker gaan bemoeien in de keuken en ouders aanzetten tot gezonder kookgedrag.

Allergieën en voedselovergevoeligheden
Een voedselallergie en intolerantie komt steeds vaker voor. Daarom zijn er steeds meer producten te vinden die speciaal voor deze doelgroepen zijn gemaakt. De aanduidingen op de verpakkingen worden steeds zichtbaarder. Denk aan allergieën voor koemelk, ei, noten, soja en gluten. De vraag naar deze producten wordt steeds groter.

Online (voedsel) shoppen
Niet alleen de dagelijkse boodschappen bestellen we steeds meer online. Ook de speciale ingrediënten en producten bestellen we op het World Wide Web. Gewoon direct bij de boer, een speciaal samengestelde foodbox, bij de supermarkt of uit het land van herkomst.

Flexi Bio-eter
We willen allemaal ons steentje bijdragen aan de duurzaamheid en de aarde maar denken ook aan onze portemonnee. Biologisch vlees zullen we daarom steeds vaker integreren binnen onze weekmenu’s, waardoor we “gewoon en goedkoper vlees” afwisselen met biologisch vlees.

Fastgoodfood
De fastfoodrestaurants krijgen een nieuwe stijl. Meer en meer “Vapiano”-achtige concepten komen in opmars waar de klant aan de chef aangeeft wat hij wel en niet in zijn gerecht wil. Eenvoudig ter plekke op te eten, of mee te nemen naar huis. De vraag naar Healthy food take-away, met o.a. saladebars zoals we die in Amerika kennen groeit. Wel afhalen, maar dan gezonder dan de snackbar, pizzeria en shoarma.

Wat is in en Wat is uit?

HOT NOT
Maaltijdpakketten Kant-en-klaar maaltijden
Eiwitrijk voedsel Koolhydraatrijk voedsel
Whoopies Cupcakes
Thee Cocktails Zoete cocktails
IJsblokjes met verse vruchten IJsblokjes
Groenten met stukje vlees/vis     Veel vlees, met aardappelen en wat groenten
Biologische of scharrelkip Plofkip
Citroen Zoet
Powerfruit Snoep
Rijst- of amandelmelk Koemelk
Comfort-food Magnetron maaltijd
Mediterraan Grieks/Spaans
Stomen Bakken
Ontlijnen Crashdiëten
Zeewier Zout
Humus Pesto
Dining Experience Fastfood restaurants
Eten van de boer Eten uit de fabriek
Flexi-Bio-eter Elke dag vlees
Producten in karton Producten in plastic en blik
Kleinere porties Eten weggooien
Gezichtsmasker homemade van groenten en fruit Gezichtmaskers uit een zakje
Speltbrood en zuurdesembrood Volkorenbrood
Foodsharing Eten weggooien
Appelbeignet Appelflap
Food-sharing Eten verspillen
Lokale groente E-nummers
Kwaliteit Kwantiteit

meer informatie: http://mathijsvrieze.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *