Financiële strop dreigt voor vakantieparken door wetgeving energie

Strikte handhaving van Europese wetgeving rond energienetten dreigt uit te draaien op een grote financiële en administratieve last voor recreatieparken. Consumenten hebben volgens Brussel de vrijheid om te kiezen voor een energieleverancier. En die regeling geldt voor alle WOZ objecten; dus ook vakantiehuisjes en een deel van de stacaravans.

 

Om welke regels gaat het?

–          Verplicht aanwijzen van een regionale netbeheerder, die het energienet moet gaan beheren aan dat zal gaan aanpassen aan de normen die zij stellen aan hun netten.

–          Vergunning nodig voor leveren van elektriciteit; Recreatiebedrijven die op één centraal punt elektriciteit van het energiebedrijf afnemen en deze doorleveren aan de recreatiehuizen die op het recreatiepark zijn gelegen, kunnen met het verbod om zonder vergunning te leveren worden geconfronteerd.

 

Wie gaan het merken?

De wetgeving is van toepassing op alle WOZ objecten. Dat kunnen vakantiehuisjes zijn, maar ook stacaravans die vallen onder het WOZ regime. Campings, met bijvoorbeeld een stroomkastje per kampeerplaats (niet-WOZ) vallen buiten deze regeling, tenzij op die bedrijven ook WOZ-objecten die in eigendom zijn van particulieren aanwezig zijn.

 

Wat zijn de consequenties?

Geen enkel recreatiebedrijf waarop deze wetgeving van toepassing is, voldoet aan de wettelijke eisen en de minister wil aan de gedoogsituatie die daaruit is ontstaan een einde maken. Dat gebeurt thans in het kader van de implementatie van de zogenaamde derde richtlijn rond elektriciteitslevering van de Europese commissie.

–          In het wetsvoorstel wijst de minister de recreatieondernemer aan als beheerder van het recreatienetwerk. Zij moeten voldoen aan vele bijbehorende wettelijke voorschriften en administratieve lasten. Zonder in detail te treden; dit zorgt voor aanzienlijke (onhaalbare) extra regeldruk en kosten.

–          Om energie te mogen (door)leveren moet de recreatieondernemer beschikken over een vergunning. Die vergunning gaat gepaard met een administratieve lastendruk die niet realistisch is voor een MKB bedrijf dat energie als bijproduct levert en vele andere aanvullende (financiële) eisen..

 

Voordeel consument?

De vrije keuze voor stroomleverancier zou moeten leiden tot een vrije markt en dus lagere kosten. De consequentie van deze regeling; Parken maakten tot nu toe veeal gebruik van het grootverbruikerstarief, die ze met een beperkte opslag doorberekenden aan de huurders. In de nieuwe situatie krijgen de afnemers te maken met het (hogere) markttarief voor consumenten, maar ook met nieuwe kostenelementen rond het netbeheer.

 

Wat wil de RECRON?

De RECRON is bijzonder ongelukkig met de invoering van de nieuwe wet, en zoekt naar een andere oplossing om binnen de wettelijke Europese kaders. De grootste knelpunten die worden besproken met minister Verhagen:

–          bedrijven moeten de keuze krijgen om het netbeheer al dan niet over te dragen en als zij dat willen moeten zij daarin naar behoren gecompenseerd worden

–          een sterk aangepast regime t.a.v. regelgeving als bedrijven het netbeheer op recreatieparken zelf willen blijven doen

–          vrijstelling van de vergunningsplicht voor levering energie door parkbeheerders.

 

Dit artikel is een sterk vereenvoudigde weergave van een bijzonder complexe wetgeving. Bovendien ligt de wetgeving nog op de ontwerptafel. Voor meer informatie verwijzen we u naar:

www.recron.nl

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2011/06/21/impact-van-wetsvoorstel-recreatienetten.html

8 reacties

    1. Ik ken enkele honderden aansluitingen op recreatieparken die 3,20 Eurocent voor een kubieke meter propaangas moeten betalen.
      Zij hebben geen keuze want de eigenaar van zo’n 10 parken is monopolist.
      Het is de hoogste tijd dat dit gaat veranderen en dat ieder zelf of gemeenschappelijk zijn energie kan afnemen. .

  1. het wordt zeker tijd dat dit gaat veranderen,
    wij wonen op zo’n park, en staan met de rug tegen de muur.
    wij betalen b.v. 3 keer vastrecht en er is geen enkele reservering. nu moeten wij wederom voor de vernieuwing van de infrastructuur betalen. en neem van mij aan dat daar geen nieuwe weg voor aangelegd gaat worden. er wordt aan ons: 6,00 voor een kuub water, 3,30 voor gas( propaan) en 3,50 voor stroom gerekend.
    onze huizen zijn onverkoopbaar ( ook niet als recreatiewoning) en deze bedragen zijn niet op te brengen.
    daarbij komt wel dat doordat wij een gedoogbeschikking hebben wij de status bewoner hebben en daar mogen geen recreatieregels op toegepast worden. mss een idee voor andere bewoners van andere parken. doe hier wat mee!

  2. Hoogtijd dat dit veranderd, wij betalen hier al € 4,07 voor 1m2 propaangas. 0,32 cent excl. BTW voor stroom als je dan nagaat dat meneer grootverbuik en dag en nacht stroom heeft word je zwaar belazerd. Als je dan ook ziet wat voor meterstanden wij 5000 + kWh een oud buurvrouwtje die alleen is 8000 + kWH hebben wij nog het vermoeden dat er fraude met meters wordt gepleegd, echter dit is zeer moeilijk aan te tonen.

    Wij wonen hier al sinds 1998 en ingeschreven in basisadministratie dus hebben recht op een vergunning.

    Dus kom maar met die wet ik ga dan direct voor aardgas en zoek zelf wel een leverancier je bent dan altijd goedkoper uit dan nu:)

  3. Volgens de wet vrijenergiemarkt ook de recractewoningen moeten de cosument vrij keuze geven.
    Het is ooit door onbusdman beoordeeld.
    Dus eis je je rechten. Ze brekenen vaak 3 keer duurder dan normaal.
    Ik heb ervaring met Lithse Ham te lith.

    Ik ga ze binnenkort vragen.

    Gr,
    Alpo

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *