Meer dan vier op de tien horecamedewerkers (44 procent) ervaren regelmatig een negatieve sfeer op hun werkplek door klagende gasten. Volgens het personeel klagen gasten over de hoge verkoopprijzen en worden ze steeds ongeduldiger. Dit blijkt uit recent onderzoek van Quinyx, aanbieder van een AI-gedreven softwareoplossing voor personeelsplanning.
Foto van: Quinyx
Horecamedewerkers noemen vaker ongeduldiger wordende gasten als (mede)oorzaak voor de negatieve werksfeer in vergelijking met klachten over de verkoopprijzen. Respectievelijk geven in totaal 36 procent van de medewerkers ongeduldige gasten aan als oorzaak, en 20 procent het geklaag over verkoopprijzen.
Gen Z meer last van klagende gasten
Opvallend is dat jongere horecamedewerkers vaker een negatieve werksfeer ervaren door klagende gasten dan hun oudere collega’s. Meer dan de helft (51 procent) van de medewerkers van Generatie Z (18 tot 25 jaar) geeft dit aan, terwijl slechts een kwart van de 45-plussers dit ervaart. Voor Millennials (25 tot 45 jaar) geldt dit voor 43 procent van de horecamedewerkers.
Welzijn medewerkers staat voorop
“Het is zorgwekkend dat een aanzienlijk deel van het horecapersoneel negatieve werkervaringen heeft door klagende gasten,” vertelt Erik Fjellborg, CEO van Quinyx. “Het welzijn van het personeel moet altijd voorop staan. Gelukkige en tevreden medewerkers presteren beter en dragen bij aan een positieve en productieve werkomgeving. Wij willen dagelijks ons steentje bijdragen om het werk voor werknemers aangenamer te maken door hen te ondersteunen in hun taken. Onder andere door het optimaliseren van personeelsplanning en -beheer.”
Bron en meer informatie: