Citymarketeers zien volop kansen in gebruik van de smartphone

Tijdens de kennisdag voor citymarketeers op 6 maart, stonden de ontwikkelingen rondom SoLoMo (Sociaal, Locaal en Mobiel) centraal. De betrokken partijen zijn het er over eens dat je deze slag niet mag missen. Technisch is er al enorm veel mogelijk. Maar daar ligt meteen ook een dilemma; Met welke technieken ga je als marketeer aan de slag? Een belangrijke conclusie: blijf vooral uitgaan van de klantwensen. Breng die goed in kaart en sluit daar op aan, en maak pas daarna de keuze voor de techniek die je inzet.

socialmedia_gaming03SoLoMo
Steeds meer Nederlanders beschikken over een smartphone. Dankzij de gps die daar in verwerkt zit, is de locatie van de gebruiker bekend. De internetverbinding en geïnstalleerde apps maken het vervolgens mogelijk om, locatiegebonden, méér informatie te verkrijgen of sociale netwerken in te schakelen bij het koopproces. (Wat vinden anderen hier van?) Enkele cijfers over het gebruik: 96% van de smartphonebezitters gebruikt het apparaat thuis, 84% onderweg en inmiddels pakt 64% zijn smartphone er bij in een winkel.

Volgens de ICT-er ‘kan alles’
Maar is dat ook zo? Roeland Tameling, citymarketeer van (winkelstad) Veenendaal heeft, als een van de voorlopers op het gebied van SoLoMo, te maken met pioniersfouten. In de ochtendsessie waren collega’s de stad in gegaan om een winkel-app uit te proberen. Die bleek niet in ale gevallen te voldoen aan de beloofde kwaliteiten. Tameling ziet de ontwikkelingen op de mobiele telefoon in een groter kader van ‘Het nieuwe winkelen’. Hij loopt er vooral tegenaan dat technieken soms slecht op elkaar aansluiten. Er worden vanuit de techniek grote beloftes gedaan, maar in de praktijk blijkt dat de diverse systemen slecht samenwerken. Als marketeer wil je niet in zo’n technische discussie belanden. In de update van de app worden de kinderziektes aangepakt. Toch blijft Tameling wel geloven in de combinatie van fysiek winkelen met de ondersteuning van je mobiele telefoon. (www.veenendaal.nl)

De winkel verdwijnt niet!
“Maar het karakter van winkels zal wel veranderen.” Dat was de boodschap van Rob Weis van ‘Ik-onderneem’. Winkels kunnen niet concurreren op de breedte van het assortiment. Waar zij wel sterk in zijn is het bieden van een beleving/ervaring. Winkels moeten dus hun verleidingsmechanisme ontwikkelen en niet hun opslagcapaciteit. De USP van de fysieke winkel is o.a. de persoonlijke klantbenadering. Wat mensen in de winkel leuk vinden kan vanuit een distibutiecentrum worden thuisbezorgd. De locatiegebonden techniek met de mobiele telefoon kan daarin een ondersteunende rol spelen; o.a. om klanten naar de stad en de winkel te trekken.

Samenwerken wordt steeds belangrijker. En daar kunnen ook recreatieve bedrijven een rol in spelen. Vroeger was de winkelier onderdeel van één netwerk; het fysieke winkelgebied. Door de online ontwikkelingen is het mogelijk om aan te sluiten bij meerdere netwerken. De Nederlandse winkel is op dit moment gemiddeld opgenomen in 12 netwerken. In de VS ligt dat aantal al op 35. (www.ik-onderneem.nl)

een sheet met slechts enkele van de SoLoMo apps.
een sheet met slechts enkele van de SoLoMo apps.

Bezoeker bepaalt steeds meer het imago
Jeroen Beelen van Local Secret liet zien hoe de bezoekers te werk gaan. Voor hen is er een woud aan websites en apps beschikbaar om hun bezoek aan een regio of stad makkelijker te maken. Wat hij vooral aan de citymarketeers wilde meegeven was dat de bezoekers vooral belangrijk zijn bij het bepalen van het iago van de stad. Via websites als Tripadvisor laten zij reviews en foto’s achter en adviseren zij anderen over de bestemming. De rol van de marketeer vraagt om het ondersteunen en kanaliseren van deze processen. (www.localsecret.nl)

Vergeet de verdienmodellen niet!
In een intermezzo gaf ook Martin Boisen van City Result een advies mee aan de citymarketeers: “Ik zie maar al te vaak dat in de plannen de verdienmodellen voor steden of regio’s ontbreken. Relevante, en kwalitatief goede content is op internet essentieel om mensen naar je toe te trekken. Daar is wel budget voor nodig om o.a. een redactie te betalen. Maar wie wil die rekening betalen? Het internet heeft de relatie tussen citymarketing (mensen naar de stad trekken) en winkelmarketing (mensen in de stad naar je winkel trekken) vertroebelt. (www.cityresult.nl)

de SoLoMo aanpak van Cliptoo
de SoLoMo aanpak van Cliptoo

Hoe pak ik dat aan?
Mogelijkheden en voorbeelden met SoLoMo-projecten waren deze middag voldoende voorhanden. Wouter Gijsbertsen bracht met zijn stappenplan weer wat structuur in de aanpak van een SoLoMo project. Uitgangspunt blijft; wie is je klant en wat wil je met het project bereiken.

  1. Relevante content. Begeleid het verkoopproces vanaf een vroeg stadium. Je moet eerst een klant opwarmen voordat deze tot een koop overgaat. Dat doe je vooral met goede, relevante content die aansluit bij de informatiebehoefte van je klant.
  2. Hoe verspreid je de content. Zorg dat je informatie gevonden wordt door de juiste doelgroep. (o.a. optimaliseren via google en inzet social media)
  3. Converteren. Uiteindelijk wil je natuurlijk je product verkopen. Zorg dat de diverse kanalen gericht zijn op een verkoop; call to action.
  4. Analyse. Leer van het verkoopproces bij je klanten; zowel de kopers als de afhakers. Op deze manier kun je je verkoopproces optimaliseren.

Praktische tips; zorg voor meerdere landingspagina’s op je website, die ook goed mobiel leesbaar zijn. (www.cliptoo.nl)

Pilotprojecten gezocht
Wie op zoek is naar de juiste leverancier van een Locatiegebonden applicatie kan o.a. terecht bij Pieter Joost Verhoef. Hij werkt voor de Location based Marketing Association Nederland, waar diverse bedrijven uit deze sector bij zijn aangesloten. Nederland is op het gebied van technische innovatie één van de koplopers. De branche is nog volop in ontwikkeling en binnen deze branche zijn de ICT-ers vaak op zoek naar pilotprojecten. Organisaties die daar voor open staan zijn van harte uitgenodigd om contat op tee nemen met deze branchevereniging. (www.thelbma.com)

Netwerk Citymarketing
Binnenkort worden op de website van Netwerk Citymarketing alle presentaties van bovengenoemde deelnemers geplaatst.
Op 25 april is de volgende netwerkbijeenkomst van Netwerk Citymarketing, met als thema: Hoe gastvrij is uw stad?

Meer informatie: www.netwerkcitymarketing.nl

Verslag door:
Walter Jonker
Levend Land communicatie
O.a. in de markt voor doelgroepgericht content in de recreatiesector

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *