Amsterdamse musea domineren sociale media landschap

(Door Coosto) In de laatste aflevering van de Augustus Travelmaand kijk ik naar musea in Nederland. En wees eerlijk: het is deze maand ook écht museumweer. Eerder dit jaar verscheen een bericht in de pers dat musea steeds populairder zijn onder jongeren omdat veel musea kinderactiviteiten ontplooien en omdat het een stuk betaalbaarder is dan andere dagjes uit. 2013 trok ook 21% meer museumbezoekers dan 2012. Kortom, het lijkt goed te gaan met de Nederlandse musea.

Rijksmuseum het besproken musea
De heropening van het Rijksmuseum in 2013 heeft het museum geen windeieren gelegd: in 2013 was ‘het Rijks’ het best bezochte museum van Nederland en aan de activiteit op sociale media te zien hebben ze deze lijn in 2014 doorgetrokken. Ook de ‘buren’ Stedelijk Museum en Van Gogh Museum werden veel besproken. Het Openluchtmuseum in Arnhem werd opvallend veel besproken op social media (het trekt immers flink minder bezoekers dan de Amsterdamse musea, maar het is kennelijk wel de moeite waard om erover te praten online).

2musea

Opvallend in deze top-5 is het Mauritshuis: dit museum werd heropend in juni. Dat zorgde voor zoveel social media activiteit dat de achterstand van de periode daarvoor direct werd ingehaald. Het vernieuwde Mauritshuis werd op social media erg positief besproken. ‘Meisje met de parel’ is trending topic tijdens het afgelopen half jaar:

4musea

Aantal berichten en bijbehorend sentiment van het Maurtishuis, per week weergegeven tussen 1 februari 2014 en 31 juli 2014.

Van Gogh het meest sociaal
Tijdens de analyse viel me op hoe actief musea omgaan met webcare. De grote musea handelen allemaal vragen, klachten en complimenten af via Twitter en Facebook. De fanbases zijn enorm en deze worden goed onderhouden middels leuke content. Voor de meeste musea geldt dat zij dit zowel in het Engels als in het Nederlands doen. Kröller-Müller verdient speciale aandacht: zij produceren de meeste posts van alle musea en zijn dus enorm actief online. Ondanks dat hun fanbase kleiner is dan de Amsterdamse musea (en dat zal vermoedelijk altijd zo blijven), zorgen zij hiervoor tóch voor fanactivatie.

3musea

Het Van Gogh Museum heeft de grootste fanbase en dat is geen toeval: ze verspreiden enorm leuke verhalen en tips over Van Gogh en combineren dat met relevantere content zoals museumfeitjes, call-to-actions en winacties. Het Van Gogh Museum is dan ook het meest sociale museum. Zie hier enkele sterke voorbeelden:
https://www.facebook.com/VanGoghMuseum/photos/a.179281710596.248976.127104175596/10154175463565597/?type=1
https://twitter.com/vangoghmuseum/statuses/445515071473479680
https://www.facebook.com/VanGoghMuseum/posts/10201677310278125

 

Met dank aan:
Rens Dietz, www.Coosto.com, oplossingen voor webcare

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *