De Boutique hotels zijn al langere tijd een opkomend fenomeen met een heel eigen doelgroep. In het Zeeuwse Scharendijke wordt nu toegewerkt naar de opening van een Boutique Resort. Hoe realiseer je, met kleinschaligheid als randvoorwaarde, toch een gezonde businesscase?
We vroegen het aan Niels Groenendijk, beheerder en verhuurder van Boutique Resort Schaardijk.
Boutique Resort
Met haar kleinschaligheid, dorpse uitstraling en situering zo midden in het centrum van Scharendijke, geeft het nieuwe boutique resort de bezoeker het gevoel ook echt even inwoner van het dorp te zijn. Maar dan wel een luxe gevoel, met smaakvol ingerichte suites en een privé binnenplaats. In totaal bestaat Boutique Resort Schaardijk uit 15 recreatiewoningen en 4 appartementen rondom de eerdergenoemde binnenplaats, plus een commerciële plint met fitnessfaciliteiten en een 4de vestiging van Fietsverhuur Zeeland.
Groenendijk ligt toe aan welke randvoorwaarden een dergelijk kleinschalig project moet voldoen: “Een dergelijk resort kan natuurlijk geen grote overhead hebben. Wij hebben dan ook diverse aanpassingen gemaakt om het project exploitabel te maken. Een belangrijk onderdeel is het geautomatiseerde inchecksysteem, waarbij de gast een pincode of app krijgt waarmee het huisje kan worden geopend. (m.m.v Recranet boekingssoftware). Doordat er geen personeel rondloopt om te controleren of alles goed gaat hebben we wel de borg fors naar boven bijgesteld t.o.v. huisjes op een ‘normaal’ vakantiepark. Voor gasten die minder digitaal zijn ingesteld is er altijd de mogelijkheid om een sleutel op te halen in het centrale kantoor in Haamstede. We merken dat de Duitse markt wat dat betreft minder gewend is aan dit soort nieuwe technologische oplossingen.”
De boekingen worden gerealiseerd vanuit een centraal kantoor in Haamstede. Groenendijk doet dat voor meerdere vakantieparken in Zeeland en kan vanuit die locatie voldoende service en ondersteuning bieden. Groenendijk: “De meeste gasten komen bij ons via mond tot mond reclame of zijn. terugkerende tevreden gasten. We hoeven daardoor weinig gebruik te maken van de grote dure platformen. Elk resort krijgt ook een eigen website waarop boekingen worden gegenereerd.”
Samenwerking met bewoners en bedrijven in de omgeving
Het Boutique Resort Schaardijk wordt bijna letterlijk onderdeel van het dorp Scharedijke. Het is voor Niels Groenendijk dan ook ondenkbaar dat je een dergelijk project kunt opzetten zonder inspraak van de bewoners en lokale bedrijven: “Wij vinden dat zelfs een meerwaarde. De vakantiewoningen zijn zelfs gelegen aan de centrale dorpsstraat. Door de kleinschaligheid zijn de gasten voor een belangrijk deel aangewezen op de voorzieningen in de omgeving, zoals de winkels. Wij hebben daar, met onze ‘commerciele plint’ nog een aantal bedrijven aan toegevoegd, die van meerwaarde zijn voor de gasten van het resort; maar ook voor de bredere regio. Met lokale bedrijven maken we bijvoorbeeld afspraken over het leveren van ontbijtjes of andere diensten. Ook voor de schoonmaak van de vakantiewoningen zijn we grotendeels aangewezen op hulp uit de directe omgeving. Een hoge hygiënestandaard is vooral voor onze Duitse gasten een topprioriteit!”
Specifieke doelgroep
Met de unieke ligging aan zowel het Grevelingenmeer als bij de Brouwersdam met het Noordzeestrand, zullen niet alleen watersporters zich hier thuis voelen, maar zeker ook zonaanbidders, wandelaars en fietsers. De focus ligt echter op de surfers, kiters en duikers. Zo zijn er aparte ruimtes ingericht voor wetsuites en sportmateriaal.
Ontwikkeling, realisatie en exploitatie
De afgelopen dagen leverde Bouwbedrijf Boogert het ‘pareltje aan de Grevelingen’ op; precies op tijd voor het recreatieseizoen. TEAM Leisure tekende voor de marketing van het project en voor de verkoop aan particuliere investeerders. Het beheer van het totale project is in handen van ‘Groenendijk Thuis in Verhuren’ uit Burgh-Haamstede, die de woningen en appartementen tevens verhuurt.
Meer informatie:
www.resortschaardijk.nl/nl/
www.groenendijkbv.nl/nl/
www.bouwbedrijfboogert.nl/
Redactioneel: “Kustlocaties om vakantieparken te realiseren worden steeds schaarser. Met dit nieuwe concept van ‘Boutique Resorts’ komen ook kleinere kavels in aanmerking voor de ontwikkeling van vakantiewoningen dicht bij zee. Het concept zou ook een mooie aanvulling kunnen zijn voor regio’s die te maken hebben met krimp en daardoor voorzieningen zien verdwijnen. De komst van de ‘Boutique Resort’ zorgt er voor dat lokale bedrijven er een nieuwe doelgroep bij krijgen waardoor het economisch fundament wordt ondersteund.”