Het CBS publiceerde vandaag een overzicht van de Nederlandse economie in het tweede kwartaal van 2021. Het Bruto Binnenlands Product groeide met 3,1% en de consumentenbestedingen stegen met 5,7%. Voor het eerst in de geschiedenis staan er meer vacatures open dan dat er werkelozen geregistreerd staan.
Horeca en recreatie profiteert van groei bestedingen
De bedrijfstak horeca (waaronder het CBS ook de verblijfsrecreatie rekent) wordt genoemd als een van de sectoren die bovengemiddeld groeide. De bedrijfstak cultuur, recreatie en overige diensten produceerde in het tweede kwartaal 11,1 procent meer dan een jaar eerder. Sport en ontspanning groeide weer, maar de kunst- en cultuursector kampte nog steeds met coronabeperkingen en kromp opnieuw. Ook voor deze bedrijfstak geldt dat pre-coronaniveaus nog heel ver weg zijn.
Het nieuws klinkt als heel positief als de cijfers worden vergeleken met het vorige kwartaal, of het tweede kwartaal van 2020. Als de cijfers worden vergeleken met 2019, dan blijkt dat met name cultuur en recreatie nog ver onder het pré coronaniveau zitten. (zie onderstaande grafiek)
Meer informatie: CBS – Economisch beeld weer positiever
Tekort aan personeel wordt steeds nijpender
Voor het eerst sinds het begin van de meting in 2003 is de spanning op de arbeidsmarkt zo hoog opgelopen dat er meer vacatures zijn dan werklozen. In het tweede kwartaal van 2021 stonden er tegenover elke 100 werklozen 106 openstaande vacatures. De toename van de spanning is vooral toe te schrijven aan een recordgroei van het aantal openstaande vacatures (met 82 duizend). Het aantal werklozen nam ook af, en wel met 27 duizend, maar bereikte niet het laagste niveau van voor de crisis. Het aantal banen nam met 133 duizend toe.
Het aantal vacatures bleef ook in het tweede kwartaal in alle bedrijfstakken toenemen. In de horeca verdubbelde het aantal naar 27 duizend.
Bij de uitzendbureaus kwamen er 33 duizend banen bij in het tweede kwartaal, een stijging van 4,7 procent. Dit is de grootste toename sinds het vierde kwartaal van 1995. Na het forse verlies in het tweede kwartaal van 2020 met 15,7 procent, nam het aantal uitzendbanen in de kwartalen daarna geleidelijk aan weer toe.
Meer informatie: CBS: Meer vacatures dan werkelozen
Uitzendbureaus werken aan trainingsprogramma’s
Ook de uitzendbranche speelt in op de zeer krappe arbeidsmarkt. Jurriën Koops van het ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen) zet in op opleiden en trainen: “Uitzenders hebben net als andere werkgevers te maken met een mismatch op de arbeidsmarkt. Inmiddels volgt ruim een derde van de uitzendkrachten een cursus of opleiding via de uitzender. En dat moeten er veel meer worden.”
De ABU maakt onderscheid in formeel en informeel leren. Bij het eerste horen trainingen, curussen, e-learnings, blended learning en leerwerktrajecten (BBL). Informeel leren gaat o.a. over leren op de werkvloer en van collega’s. De kennis en vaardigheden die hiermee worden vergaard wordt vastgelegd in een ePortfolio of EVC (erkenning van eerder verworden competentie). Bedoeld om het geleerde inzichtelijk te maken voor (nieuwe) werkgevers.
Meer informatie: www.abu.nl