NBTC maakt werk van toerisme rondom Nederlandse wijngaarden

Het is nog maar 50 jaar geleden dat de eerste experimenten met wijngaarden in Nederland van start gingen. Inmiddels wordt er in elke provincie wel wijn geproduceerd. De wijngaarden sluiten uitstekend aan bij activiteiten in de gastvrijheidssector; als proeflocatie, om te overnachten of als toeleverancier aan de regionale horeca.

Foto: Pretwerk @ Wijnterras De Holdeurn

Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) heeft het thema ook ontdekt en promoot Nederland nu als nieuw wijnland. Er zijn inmiddels wandel en fietsroutes uitgezet waarmee de toeristen een ketting van wijnlocaties aan elkaar kunnen rijgen. Ook de overnachtingsmogelijkheden worden gepromoot. Vanuit de sector horeca wordt ook dankbaar gebruik gemaakt van dit streekeigen product, dat overigens goed combineert met een ander bekend streekproduct; kaas.

Een van de doelstellingen van NBTC is om de drukte van toerisme beter te spreiden over het land. Dit thema is daar uitermate geschikt voor. Vorig jaar publiceerde het NBTC een rapport waarin het plattelandstoerisme werd omschreven als een zeer kansrijk marktsegment. Het wijntoerisme is een loot aan deze stam.

Afgelopen zomervakantie was ik (hoofdredacteur Pretwerk) neergestreken op één van de Nederlandse wijndomeinen; De Holdeurn in Berg en Dal. Eigenlijk is het een groepsaccommodatie, die tijdens de zomervakantie de accommodaties ook los verhuurt aan (vooral) gezinnen. De Holdeurn heeft een pop-up wijnterras gemaakt in een grote tuin, naast de wijngaard en met een prachtig uitzicht op het heuvelachtige terrein. De opzet is (veel) ruimer dan je in de reguliere horeca gewend bent en dat versterkt het gevoel van rust, ruimte en ontspannen genieten. Het wijnterras ligt naast een gemarkeerde wandelroute, wat de spontane aanloop versterkt. Door de plek te voorzien van een kleine zandbak wordt ook de doelgroep van wijnliefhebbers met (kleinere) kinderen geholpen. Het zijn dit soort kleinschalige unieke pareltjes die zorgen voor een bijzondere vakantie-ervaring (= reden om terug te komen), waarvan ook de meer reguliere bedrijven (o.a. horeca, supermarkt, musea) meeprofiteren. Meer informatie: www.wijnterras.com/wijnen/

Meer informatie: www.holland.com/be_nl/toerisme/vind-je-weg/interesses/een-heerlijk-wijnland

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *