MarketResponse en SmartAgent overgenomen door Jorgen Botermans

MarketResponse en SmartAgent, twee toonaangevende spelers op het gebied van market research en data- en marketing analytics zijn overgenomen door de heer Jorgen Botermans. De heer Botermans heeft, na zijn carrière bij de Unirobe Meeùs Groep (UMG), een nieuwe uitdaging gezien in het invullen van zijn ondernemersambitie door een Management Buy In (MBI). Met het verkrijgen van een meerderheid in MarketResponse en SmartAgent wordt deze uitdaging ingevuld.

Jorgen Botermans is vrijwel zijn gehele loopbaan werkzaam geweest in de financiële dienstverlening. Hij werkte onder andere voor grote spelers als AXA, Nationale Nederlanden en Rabobank. Uiteindelijk was hij onderdeel van het Management Buy Out team van de Unirobe Groep. Dit bedrijf heeft het toenmalig managementteam succesvol verkocht aan Aegon, waarna hij bestuurslid werd van het fusiebedrijf UMG.

Naast zijn activiteiten als informal investor vond Jorgen Botermans een mooie ondernemersuitdaging in MarketResponse en SmartAgent. Met het verkrijgen van een meerderheid in MarketResponse en SmartAgent zal hij, als voorzitter, het zittend management gaan versterken en samen met oprichter Willem Brethouwer de bedrijven verder ontwikkelen en doen groeien. Douwe Reitsma heeft ervoor gekozen zijn carrière buiten de combinatie voort te zetten en als Associate Partner van SmartAgent actief te blijven.

MarketResponse is al bijna dertig jaar een van de grootste en meest toonaangevende spelers op het gebied van klantbeleving en klantloyaliteit. Zij ondersteunen opdrachtgevers in verschillende sectoren – o.a. financiële dienstverlening, overheid, energie en retail – bij klantgedreven vernieuwing. Enkele opdrachtgevers van MarketResponse zijn: Achmea, ANWB, Bol.com, DE Master Blenders, C1000, Heinz, Holland Casino, NS, Nuon, Ster, Ziggo en Dienst Publiek & Communicatie van de Rijksoverheid.

SmartAgent is gespecialiseerd in consumentenbeleving, leefstijlen en geografische infographics. Op basis van het BSR-segmentatiemodel verklaren zij aan de hand van leefstijlen het gedrag van mensen, zodat opdrachtgevers weten waarom zij marketingacties juist wel of niet moeten doen. SmartAgent werkt voor ministeries, provincies en gemeenten, de vastgoedsector en woningcorporaties, FMCG en retail. Opdrachtgevers zijn bijvoorbeeld: Hema, Ziggo, Bouwinvest, Heijmans, Ymere en Woonzorg Nederland.

Jorgen Botermans over de transactie: “Door de combinatie van MarketResponse en SmartAgent ontstaat een sterke speler in de snel veranderende wereld van market research en consultancy. De veranderende consumentenbehoefte vraagt om innovatieve diensten, producten en oplossingen die continu bijdragen aan de prestaties van bedrijven. De markt wordt overspoeld door ‘big data’, maar daarmee neemt de kennis over de klant behoeftes niet automatisch toe. De combinatie van MarketResponse en SmartAgent schept orde in al die offline – en online data en geeft richting aan de optimalisatie van investeringen in Customer journey, loyalty en profiling. Daarmee worden de resultaten en marktposities van bedrijven en instellingen substantieel verbeterd …”

Willem Brethouwer van MarketResponse over de transactie: “MarketResponse is toe aan een volgende levensfase, waarin zij verder door wil groeien naar een permanente top-5 positie in de Nederlandse research consultancy markt. Met het ondernemerschap, de ervaring en toegevoegde waarde van Jorgen weet ik zeker dat wij deze ambitie gaan realiseren …”

Douwe Reitsma van SmartAgent over de transactie: “Voor SmartAgent was deze transactie en de daaruit ontstane combinatie een logische stap om de geïntegreerde data-analysekennis binnen SmartAgent beschikbaar te maken voor een grotere markt …”

Meer informatie:
www.marketresponse.nl
www.smartagent.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *