Marges in foodservice staan onder druk

In de sectorprognoses van de ING wordt geconstateerd dat de Nederlandse consument weer wat vaker restaurants en cafetaria’s bezoekt. De gemiddelde uitgaven per bezoek zijn wel gedaald. Ter illustratie; in 2013 was de gemiddelde besteding p.p. in een restaurant € 16,40. Dat was nog € 19,40 in 2011. De hotelsector laat een voorzichtig herstel zien. De overige verblijfsrecreatie ligt niet bij de ING onder de loep.

lekker etenHerstel Cafetaria’s
Veel recreatiebedrijven halen een aanzienlijk deel van hun omzet uit de foodservice; restaurants, snackbars en andere verkooppunten van eten en drinken. De ING geeft aan dat het aantal Nederlanders dat aangeeft wekelijks een restaurant of café te bezoeken stabiel is, maar horecaondernemers zien dat het gemiddelde bedrag dat mensen besteden lager is dan een aantal jaar terug. Bij cafetaria’s lieten vooral de zomermaanden goede cijfers zien. Zo gaf bijna 65% van de volwassen Nederlanders aan in augustus minimaal een keer per week een cafetaria of andere foodservicegelegenheid te hebben bezocht. Een dergelijk niveau werd sinds het begin van de reeks in 2005 nog niet gehaald.
Sectormanager Jan van der Doelen ziet voor de hele horecabranche uitdagingen in het vinden van nieuwe verdienmodellen; het creëren van meer beleving; en regelmatig vernieuwen, waardoor je je gast blijft verrassen.

Hotelsector
Na een woelige periode in 2009, 2010 en 2011 is de hotelbranche in rustiger vaarwater terecht gekomen. De groei van het volume is in 2012, 2013 en 2014 gelijkmatiger en ligt rond de 1%. Over de eerste zeven maanden van 2013 nam het aantal overnachtingen met 1,6% toe. Dit werd sterk gedreven door de Amsterdamse markt waar het aantal overnachtingen ruim 7% boven het niveau van 2012 lag. Doordat ook het aanbod aan hotelkamers toeneemt, heeft de hogere vraag landelijk vooralsnog geen sterk effect op de gemiddelde kamerprijs. Deze ligt nog net onder de €100 euro. In Amsterdam ligt de gemiddelde kamerprijs beduidend hoger, maar is ook te zien dat het prijsniveau redelijk stabiel is.
Voor hotelkamers is er een grote groep consumenten voor wie prijs doorslaggevend is. Daardoor zijn (online) aanbieders van hotelkamers tegen actietarieven niet meer uit de markt weg te denken.
Algemene conclusies voor de hotelsector:

  • Geleidelijke toename van de afzet in de hotellerie.
  • Duidelijke stijging in overnachtingen in 2013.
  • Vooral Amsterdamse hotelmarkt heeft grote aantrekkingskracht door onder andere opening musea.
  • Belang van buitenlandse gasten licht toegenomen in 2013, vooral meer Europeanen en Aziaten.
  • Belang van hotelkamers zonder sterrenkwalificatie is verder gestegen.

Meer informatie (o.a. download van het hele sectorbericht): www.ing.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *