Wilfred Alblas, directeur Limburgs Landschap, ontving zaterdag 31 juli 2021 uit handen van Peter Thissen, voorzitter van de Stichting Robur, een cheque ter waarde van vijftigduizend euro.
Het verjaardagscadeautje van meer dan 90 bedrijven die het Limburgs Landschap financieel steunen. Honderd genodigden hoorden toespraken en luisterden naar muzikale optredens van zes singer-songwriters waarbij het landschap een prominente rol vervulde. Het geschonken geld zal worden besteed voor de aanplant van bomen in het Weerterbos.
Het 90-jarige jubileum vond plaats in het amfitheater van de Kasteeltuinen van Arcen. In het kasteel is de expositie te zien van beeldende kunstenaars die zich hebben laten inspireren door het landschap. Op markante plekken in de kasteeltuinen zijn gedichten afgebeeld, soms in Limburgs dialect.
Behoud van kwaliteit
De kasteeltuinen, het pronkjuweel van het Limburgs Landschap, zien er deze zomer bijzonder uitnodigend uit. De toespraken van Wendy Raab, voorzitter van de Raad van Toezicht en directeur Wilfred Alblas, geven aan dat de jarige Stichting vanaf de oprichting in 1931 een club van doeners en doorzetters is. Het blijkt met name uit de verwerving, de restauratie en het beheer van monumenten en natuurgebieden, zoals Château Neercanne (aangekocht 1947) en recent de restauratie van Nieuw Ehrenstein bij de Anstelvallei en het kloostercomplex Hoogcrutz bij Noorbeek. “Ook als het economisch niet zo goed gaat, streven wij naar het behoud van de kwaliteit van ons erfgoed”, onderstreepte Wilfred Alblas. Het Limburgs Landschap heeft meer dan 9000 ha landgoed in beheer, tientallen kastelen, hoeves, historische boerderijen en watermolens.
Jubileumwandelingen en highlights zijn te vinden in een speciale uitgave kwartaalblad van de Stichting. Ook #visitzuidlimburg participeert in het blad met tips om nog onontdekte plekjes te bezoeken.
Meer informatie: www.limburgs-landschap.nl
Ode aan het Landschap
Het NBTC (Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen) had in 2020 gekozen voor het thema ‘Ode aan het landschap’. Doel is meer aandacht te vragen voor het Nederlandse landschap. Oktober 2020 is door het Limburgs Museum in Venlo hierop ingespeeld met het organiseren van de tentoonstelling ‘Machtige Maas, Muze, Monster, Moeder en Moordenaar. Volgens Conrad van Tiggelen directeur Strategy & Branding sluit het thema goed aan op het gemeenschappelijke belang van toeristische bezoekers, bedrijven en bewoners. “Door de invloed van de mens op de natuur is het landschap gevormd dat zijn uitwerking op mensen en monumentale gebouwen”. De campagne is ook ondersteund met de inzet van influencers en het social medium Instagram. Doel is jongeren meer te interesseren voor het Nederlandse landschap.
Meer informatie: www.nbtc.nl/nl/site/samenwerken/campagnes.htm