Lichte groei bezoekers HISWA te Water

De watersportbeurs HISWA te water trok dit jaar 25.732 bezoekers (versus 24.241 in 2013). Is dit een voorteken van een opleving van een branche in ‘lastig vaarwater’? De sfeer onder exposanten was overwegend positief. Concrete verkopen waren geen uitzondering en veel exposanten verwachten naar aanleiding van geboekte proefvaarten en uitgeschreven offertes de komende maanden nog verkopen te gaan realiseren.

watersport moet je beleven!
watersport moet je beleven!

Nieuwe koers van de watersport
In een onlangs uitgebracht rapport van de Rabobank wordt een somber beeld geschetst van de watersportsector. Met name het verdienmodel van jachthavens staat onder druk. Een van de oplossingen die wordt aangedragen is om de watersport meer aantrekkelijk te maken voor een jongere doelgroep; wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.
Daar werd ook op de HISWA te Water rekening mee gehouden; De bootshow kende dit jaar een uitgebreid activiteitenprogramma op het water, wat voor meer beleving zorgde. Zo maakten honderden (school)kinderen in samenwerking met de Optimist on Tour van Delta Lloyd en zeilschool Nautiek kennis met de watersport.

Meer internationaal publiek
Het percentage buitenlandse bezoekers is gestegen op de bootshow. Aan de online kaartverkoop valt af te lezen dat zo’n 10% van alle transacties voor online gekochte toegangskaarten afkomstig is uit landen buiten Nederland. De meeste buitenlandse bezoekers kwamen uit Duitsland en België, maar ook uit Engeland, Frankrijk, Italië, Scandinavië, Polen en Rusland. De logische verklaring hiervoor lijkt niet alleen het kwalitatieve aanbod van de bootshow, maar ook de gevoerde internationale marketingcampagne en aantrekkingskracht van Amsterdam als locatie.

Veel kinderen
Dankzij de Optimist on Tour, georganiseerd door Delta Lloyd en activiteiten door Nautiek Vaaropleidingen maakten honderden kinderen de afgelopen week kennis met de watersport. Mede dankzij het mooie weer een groot succes. Studenten van diverse hogescholen lieten zich niet onbetuigd bij het matchracen dat de hele week door de Live Your Dream Foundation georganiseerd werd. Alle mini-praktijksessies op het IJ van Varen Doe je Samen waren continu volgeboekt. En ook voor de manoeuvreer- en man overboord clinics was veel belangstelling. Het ‘Boten met een verhaal Paviljoen’ was een geslaagd initiatief, waar zeilers elkaar goed wisten te vinden.

Bron: persbericht HISWA

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *