In de Volkskrant van 14 januari staan enkele praktische voorbeelden van horecabedrijven die dankzij Twitter en andere Social Media, een nieuwe manier hebben gevonden om klanten aan zich te binden. Steeds vaker sijpelen succesverhalen van pioniers door.
De Volkskrant bezocht de Horecava en kwam tot de conclusie dat het inzetten van Social Media nog in de kinderschoenen staat, maar zeer veel potentie biedt voor de toekomst. Uit de voorbeelden blijkt wel dat veel initiatieven toevallig ontstaan. Bijvoorbeeld door iemand die via Twitter een reservering probeert te maken bij het Hofman café. Innovatieve bedrijven pikken het signaal goed op en organiseren zelf een Social Media strategie.
Ook op de Blog van Tadek Soarz kwam ik een voorbeeld tegen van hotel Townhouse in Maasticht, die zijn strategie op orde heeft. Naarmate meer mensen gewend raken aan het gebruik van Social Media op allerlei verschillende momenten, zal dit kanaal sterk aan belang toenemen.
Pretwerk advies
Het is niet meer nodig om helemaal te pionieren. Er zijn inmiddels al diverse goede Best Practices en adviseurs in de markt. Ondernemers die met social media aan de slag willen doen er verstandig aan om het 8-stappenplan voor Social Media van Martin van Kranenburg te bekijken. U treft veel deskundigheid bij elkaar op 23 en 24 februari tijdens het Het Social Media Congres in Amsterdam.