Hoe staat de Nederlandse gastvrijheidsbranche er voor?

Tijdens de Holland Hospitality Outlook op 29 mei kwamen de grote organisaties op het gebied van gastvrijheid bij elkaar om de stand van zaken te bespreken. De teneur was optimistisch; maar er moeten wel bakens worden verzet om beter uit de crisis te komen. Met name op het gebied van gastbenadering en klantvriendelijkheid valt er nog een wereld te winnen.

Net gedekte tafel @ Buitengoed Fredeshiem

De middag begon met presentaties in een snelkookpan. Verschillende marktpartijen kregen tien minuten om hun visie te geven op de branche. (klik op de naam voor de hele presentatie)

NBTC – Conrad van Tiggelen
Het gaat helemaal niet zo slecht met het inkomend toerisme. Afgelopen jaar werden ruim 11,2 miljoen gasten ontvangen; en dat is het hoogste aantal sinds 2000. De hotelsector doet het prima; er wordt steeds minder gekampeerd. Over een maand verschijnt een nieuwe Holland App, als vervolg op de succesvolle Amsterdam App.

Schiphol, Jacques Hoendervangers
Na krimp van het aantal vertrekkende passagiers in 2009 en 2009, trokken de cijfers in 2010 en 2011 weer aan. Ook dit jaar worden er weer meer passagiers verwacht. De opkomst van China is op Schiphol duidelijk te merken.  Ook de retail op Schiphol is erg blij met deze groep, want ze besteden relatief veel en houden van winkelen.

Global Blue, Marja van Reijn
Zij houdt een pleidooi om Nederland meer te profileren al een grote en Shopping Mall. Met name de toeristen uit opkomende markten zien Nederland al als een koopparadijs met diverse bijzondere winkelgebieden. De top-3 voor Global Blue:
1) Chinezen; spenderen nu al zo’n 60 miljoen in ons land.
2) Rusland; vooral gericht op fashion
3) Brazilië; dol op Amsterdam
4) Indonesië; kopen merken

VVV Nederland, Raymond Smits van Waesberge
Wat vindt de toerist belangrijk? Soms is het eigenlijk best simpel:
– Oprechtheid en vriendelijkheid
– Keuze en diversiteit
– Sfeer
– Eerlijkheid en transparantie

Horwath HTL, Ewout Hoogendoorn
Alhoewel het hotelrapport HOSTA 2012 pas volgende week wordt gepresenteerd, worden toch al enkele conclusies met de branchegenoten gedeeld. Ten opzichte van 2001 is er een aardverschuiving geweest in het boekingsproces. Gasten boeken steeds meer via internet; vooral via externe sites. Een sterke groei is te zien in de boeking via Online Travel Agents (van 6% naar 27% marktaandeel) en de hotelketens ( van 4% naar 12% marktaandeel). Hotelketens werken aan een eigen boekingsportal, maar dat zal nog een hele klus worden.

Horeca Nederland, Lodewijk van der Grinten
“Zijn hier ook ondernemers?” is de eerste vraag van de voorman van de Horeca. Hij geeft daarmee het verschil aan in de ‘grote ‘ organisaties die sturen op cijfers en het MKB dat met lage marges moet zien te overleven. De marges in de horeca zijn op dit moment erg laag. Ook zijn veel ondernemers voor hun financiering afhankelijk van brouwerijen. In de horeca vindt op dit moment een consolidatieslag plaats; minder bedrijven, maar wel hetzelfde aantal vierkante meters. Voor de horeca is het van belang om te innoveren en in te spelen op veranderende marktomstandigheden. De macht komt steeds meer bij de consument te liggen.

Recron, Bert Post
Voor degenen die het project Gastvrij Nederland nog niet kennen werd het principe van de doelgroepen dagrecreatie in zeven verschillende kleuren uiteengezet.

Discussie
Het tweede deel van het programma bestond uit een discussiedeel. En gelukkig was de zaal het niet altijd met elkaar eens. Waar wel consensus over bestaat: Het schort nogal eens aan een vriendelijke gastbenadering. Er was wel verschil van mening over ‘Niets aan te doen; we zijn nu eenmaal direct en bot’, of ‘Dat valt nog best wel aan te leren met goede scholing. Oprechtheid is ook wat waard’.
En ‘Ken je je gast?’. Bas Hoogland van Landal Greenparks vond het vreemd dat zoveel mensen hun gasten niet kennen. De ’tegenstemmers’ waren vooral bescheiden en erkenden dat het erg lastig is om al je gasten echt te kennen. Consensus was wer wel weer; het is zeker belangrijk om kennis over je gasten te hebben.
Bij de keuze tussen ‘Prijs’ of ‘Kwaliteit’, koos veruit het merendeel voor de kwaliteit. Dat Vakantieveilingen.nl in het prijskamp zat was natuurlijk niet opmerkelijk. Veel ondernemers wilden graag in discussie omdat zij kortingsacties een heilloze weg vinden.

Meer informatie: http://hsmai.wordpress.com/

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *