De HISWA Amsterdam Boat Show had dit jaar 7% meer exposanten, 13% meer boten en 17% meer bezoekers ten opzichte van vorig jaar. Tijdens de 60e editie van de HISWA is er meer geld uitgegeven en zijn er meer boten verkocht. De HISWA trok dit jaar in totaal 43.405 watersportliefhebbers, in 2014 waren dit er 37.054.
Uit de eerste onderzoekresultaten onder bezoekers geeft 51% aan iets gekocht of besteld te hebben of een offerte te hebben opgevraagd. Beursmanager Joost Ringeling van Amsterdam RAI: ‘Uit reacties van exposanten merken wij dat het groeiende consumentenvertrouwen direct terug te zien was op de beursvloer in een hogere koopbereidheid van de bezoekers.’
Goede sfeer
Op de beursvloer van HISWA 2015 heerste vanaf dag één een goede sfeer. De beursorganisatie kijkt dan ook met een goed gevoel terug op de deze 60ste editie. Ringeling: ‘In de aanloop naar de beurs merkten we al een positieve stemming. Zowel onder de exposanten, als onder de bezoekers, maar ook onder het beursteam. Het gevoel was goed en dit zagen we terug tijdens de beurs. Het gros van de exposanten heeft goede zaken kunnen doen en de sfeer op de beurs was positief. Er werd meer dan voorgaande jaren verkocht en dat is heel goed nieuws voor de branche.’
Winnaars HISWA Zeilboot, Motorboot en Product van het Jaar 2014
Op 11 maart, de openingsdag van de HISWA, werd de Saffier Se 33 uitgeroepen tot Zeilboot van het Jaar. De keuze voor Motorboot van het Jaar viel op de Korvet 14 CLR. En HISWA Product van het Jaar ging naar de RS Aero.
Nieuwe elementen
Het InnovationLAB, waar innovaties, trends, kennis en marktontwikkelingen bij elkaar komen, was dit jaar aanzienlijk groter. Ditzelfde geldt voor de wereld van HISWA Funsport. Hier konden bezoekers alles vinden op het gebied van wind-, kitesurf en Stand Up Paddling (SUP). In een apart SUP-bassin konden bezoekers deze nieuwe watersport en ‘workout’ zelf uitproberen en er was een kitesurfsimulator. Nieuw dit jaar was de Funsport Shop waar bezoekers meteen tot aanschaf konden overgaan tegen een aantrekkelijke beursprijs. Stephan van den Berg (Van Den Berg Surf) is zeer tevreden: “Ook dit jaar heeft de Funsport zich goed kunnen profileren op de beurs. Wat mooi om te zien is, is dat de funsport doelgroep nog niet weet dat zij onze doelgroep zijn en daarvoor staan wij hier. En dat werkt. Funsport heeft veel te bieden en is heel toegankelijk voor jong en oud.” In ons eerdere bericht zetten we al de recreatieve noviteiten op een rijtje.
HISWA te water
Voor nog meer watersportplezier in 2015 kan de bezoeker terecht op de HISWA te water, van 1 tot en met 6 september in de Amsterdam Marina op de NDSM-werf in Amsterdam-Noord. Deze beurs wordt georganiseerd door HISWA Multimedia BV.
Meer informatie: www.hiswa.nl