Er is grote ophef ontstaan over het voornemen van de gemeente Vaals om veel minder vergunningen af te geven voor wielertochten. Voor fietsliefhebbers is Zuid-Limburg een bijzondere plek omdat je hier on-Nederlands steile klimmetjes kunt fietsen. Belangenbehartigers uit de wielerwereld en de recreatiesector roepen de gemeente Vaals op om af te zien van de krimpplannen.
Als eerste gemeente in Limburg wil de gemeente Vaals een rem zetten op het aantal fietstoeristen, die via georganiseerde toertochten door de gemeente trekken. Ook de toertochten rondom de klassieker ‘Amstel Gold Race’ staan op de nominatie om geschrapt te worden. De grote fietsevenementen zouden geen vergunning meer krijgen om door de gemeente Vaals te gaan.
Al sinds 2013 beleid om fietstoerisme te reguleren
Zuid-Limburg staat bekend als de belangrijkste wielerregio voor fietsend Nederland. Vele tienduizenden bezoekers trekken jaarlijks naar dit gebied om individueel, in georganiseerd of ongeorganiseerd verband te fietsen of deel te nemen aan een van de vele wielertoertochten. Fietsen en wielrennen leveren een belangrijke bijdrage aan de branding en economie van dit gebied. Maar de toename van het aantal (on)georganiseerde wielertoertochten zorgde in het verleden ook voor druk op het gebied. Daarom is in 2013 beleid ontwikkeld dat zorgt voor verlichting van gecentraliseerde druk door spreiding, maximering van het aantal wielertoertochten én centrale coördinatie tussen toertocht- organisatoren en gemeenten. Dat het beleid werkt blijkt o.a. uit het feit dat het aantal deelnemers aan georganiseerde toertochten sindsdien is gedaald. Uit cijfers van Strava blijkt dat het aantal recreanten (ongeorganiseerd) in Zuid-Limburg sinds 2013 wel fors is gegroeid.
Bron en meer informatie op: Beleid Wielertoertochten Zuid-Limburg – Euregio 2023
Belangenorganisaties protesteren
Vanuit diverse kanten wordt inmiddels fel geprotesteerd tegen het voornemen van de gemeente Vaals. Leo van Vliet, de grote man achter de wielerwedstrijd Amstel Gold Race, was een van de eersten die zijn zorgen uitte tijdens een gemeenteraadsvergadering. Alhoewel de wielerwedstrijd zelf niet ter discussie staat, zijn de gerelateerde toertochten wel onderwerp van discussie. Van Vliet: “Juist die toertochten, en de inkomsten daarvan, zijn van belang voor de stakeholders die de Amstel Gold Race ondersteunen.”
Ondernemersorganisaties HISWA-RECRON en Koninklijke Horeca Nederland stuurden gezamenlijk een brief aan de gemeente met daarin de oproep om niet in te stemmen met het voorstel: “De effecten van uw besluit hebben een grote impact op de economie en werkgelegenheid in de toeristisch recreatieve sector, de horeca, detailhandel en de toeleverende sector. Niet alleen in uw eigen gemeente maar ook in de buurgemeenten van Vaals. Wij hebben grote twijfels of er voldoende rekening is gehouden met deze belangen bij uw afweging. Zorgvuldig bestuur vereist dan ook dat deze belangen serieus moeten worden meegenomen en meegewogen. Zeker als een besluit zoals dit, leidt tot een mogelijk onomkeerbare situatie.Wielertoertochten en -races zorgen voor vele miljoenen bestedingen in horeca, hotels, verblijfsrecreatie op campings en bungalowparken en de detailhandel in de regio. Veel mensen hebben al een accommodatie geboekt om de Vaalserberg te kunnen beklimmen op 13 april a.s. Gemeente Vaals met haar bijzonder ligging is een sleutelgemeente op de route.”
Meer informatie: KHN en HISWA RECRON
Ook de Nederlandse Toer Fiets Unie (NTFU) reageert ontstemd: “Er kan en mag géén streep gezet worden door toertochten als Limburgs Mooiste, Mergelheuvelland 2-Daagse en de vele kleinschalige toertochten die door én voor fietsliefhebbers georganiseerd worden. De NTFU wil daarom een vuist maken.
Wij vinden het onacceptabel dat wielrenners opnieuw de dupe zijn. Het aantal toertochten en deelnemers ligt in Zuid-Limburg al sinds 2014 aan banden. Daarmee zijn de aantallen met ruim 20 procent gedaald, is in stukken van de gemeente Vaals zelf te lezen. De NTFU vindt dus dat het allang niet meer alleen de wielrenners en tochten die voor drukte in de Limburgse heuvels zorgen. Steeds meer mensen trekken er graag op uit en er komen ook steeds meer verschillende type fietsers op het fietspad. Het is dan ook zeker niet fair om opnieuw de sportieve fietsers aan te pakken”
Meer informatie: www.ntfu.nl