De Franse promotie-organisatie Atout France besteed veel aandacht aan de motieven van Nederlandse fietsvakantiegangers. Zij zijn immers de grootste buitenlandse doelgroep voor dit soort reizen. (28%). Aan de vooravond van de Fiets- en wandelbeurs gaf AtoutFrance directeur Fabienne Javault een inkijkje in de Franse benadering van dit lucratieve marktsegment.
Frankrijk fietsland
Frankrijk profileert zich internationaal als fietsbestemming; met als belangrijke ambassadeur; De Tour de France. Javault is zeer gelukkig met deze (gratis) ondersteuning van haar promotie: “ieder jaar weer worden de beelden over Franse fietsgebieden uitgebreid uitgezonden over de hele wereld.” De toeristische fietsfaciliteiten worden bekend gemaakt onder één label, dat voor iedereen herkenbaar is. Hier zijn diverse fietsvriendelijke bedrijven en organisaties bij aangesloten; o.a. accommodaties, fietsverhuurders, VVV’s, fietsenmakers en attracties. De spoorwegen werken ook mee aan de fietstoegankelijkheid; de fiets mag in heel Frankrijk mee in de trein. Alhoewel er bij enkele treinen wel een reservering nodig is en vaak moet de fiets in onderdelen in een tas worden vervoerd.
Nog een sterke troef in de marketing van Frankrijk als fietsland is het netwerk aan touroperators. Er zijn wereldwijd 186 touroperators die Frankrijk als fietsbestemming aanbieden. Daarvan is 87% afkomstig uit Europa en 35 Nederlandse touroperators bieden fiets en wandelvakanties aan in Frankrijk. Voor de Touroperators zijn de Loire Vallei en de Provence de favoriete bestemmingen.
De Nederlandse fietser
Voor Javault is Nederland een dankbare markt voor fietsvakanties. Met een aandeel van 28% is het voor Frankrijk de belangrijkste buitenlandse markt voor fietsvakanties, gevolgd door Duitsland (26%), België (9%) en Groot-Brittannië (9%). Opvallend is het grote verschil met de thuismarkt in Frankrijk. De Fransman fietst gemiddeld 85 km per jaar. In Nederland ligt dat op 800 tot 1000 kilometer. Het fietsbezit ligt in Nederland op 1,1 fiets per persoon; tegen 0,3 in Frankrijk. Wat dat betreft zijn de Nederlanders een fietsminnend volkje.
Atout France ziet wel een generatieverschil in de fietsers vanuit Nederland. De jongere generatie (25 – 55 jaar) kiest vaker voor groepsvakanties, terwijl de 55-plusser overwegend kiest voor een individuele fietsvakantie. Verder heeft Frankrijk een trouwe fanclub in Nederland opgebouwd; 60 a 70% van de vakantiegangers is herhaalbezoek. Verder brengt de Nederlandse gast graag zijn eigen fiets mee; wat vraagt om meedenken t.a.v. de logistieke kant van het bezoek; De opkomst van gespecialiseerd fietstransport is daarvan een goed voorbeeld.
Alhoewel de fietspromotie voor een deel te danken is aan de Tour de France, is de sportieve fietsdoelgroep uit Nederland een beperkt segment. Veruit de meeste fietsers behoren tot de categorie ‘recreatief’. Juist de wat vlakkere streken en routes zijn populair. Dat zijn o.a. De Provence, de route langs de Loire en (in opkomst) langs de Atlantische kust (Velodyssee). De hogere bergen worden steeds vaker bedwongen met de E-bike.
Lucratieve toerist
De fietstoerist is een lucratieve toerist. Atout France heeft de groep in tweeën gesplitst:
- De rondtrekkende fietser, met een gemiddelde besteding van € 75,- per dag. Deze groep is vooral afkomstig uit Duitsland, Zwitserland, Noord-Amerika en Australië.
- De toerist die vanuit een vaste locatie fietstochten onderneemt. De gemiddelde besteding per dag ligt hier op € 61,-. Binnen deze groep vinden we veel Nederlanders; die ook wel in de markt zijn voor semi-rondreizen.
De gemiddelde besteding van niet fietsers die hu vakantie vieren vanuit een vaste locatie ligt op € 54,-.
meer informatie: http://nl.rendezvousenfrance.com
Fiets- en wandelbeurs
Frankrijk was het themaland op de Fiets- en Wandelbeurs van afgelopen weekend. Terwijl de grote vakantiebeurzen (vakantiebeurs Utrecht en de Caravana) teruglopend bezoek melden, kon de Fiets- en Wandelbeurs juist hogere bezoekcijfers presenteren; 20.600. Dat zijn er 4000 meer dan in 2012.
meer informatie: http://fietsenwandelbeurs.nl