Met Koningsdag en andere feestdagen voor de deur gaan veel Nederlanders weer op zoek naar amusement. Een dagje Keukenhof, de Efteling of een rondvaart door de Amsterdamse grachten. De recreatie- en horecabranche kan dan ook rekenen op veel bezoekers. Dat is wel even wat anders dan die regenachtige dagen in de afgelopen maand.
Het aantal bezoekers bepaalt in grote mate de capaciteit die nodig is aan personeel. Heb je 10 kassières nodig of kan je het ook wel af met 5; Is het voldoende als er 3 man friet staat te bakken? Hoeveel bezoekers je mag verwachten is natuurlijk niet alleen afhankelijk van het type dag maar misschien nog wel meer afhankelijk van het weer. En ik weet niet wat uw ervaringen zijn, maar ik neem de weervrouw die de voorspelling geeft voor over 4 dagen al met een korreltje zout. Kortom, op de dag zelf zal vaak nog op- of afgeschaald moeten worden met personeel. Flexibiliteit is dan het kernwoord.
Flexibiliteit in arbeidscontracten
De crisis heeft zeker bijgedragen aan het creëren van flexibiliteit in arbeidscontracten. Steeds meer organisaties zijn nu ingericht met flex-schillen en hebben strakke afspraken met uitzendbureaus. Dat maakt het mogelijk relatief eenvoudig en goedkoper in te spelen op de onvoorspelbaarheid waar de organisatie mee te maken heeft.
Loslaten van vaste diensten
Waar wil ik nu naar toe? Veel organisaties maken een forecast (zo goed en zo kwaad als dat kan) en bepalen dan hoeveel personeel per type dienst nodig is. Wat je hier echter in de meeste gevallen ziet, is dat er wordt uitgegaan van vooraf gedefinieerde diensten waaruit men kan kiezen om invulling te geven aan de vraag. In mijn optiek zou je een drukteprofiel van de dag moeten maken en uittekenen hoeveel personeel je nodig hebt per, laten we zeggen, kwartier. Voor deze uitgetekende vraag bepaal je hoe een dienst eruit moet zien om zo min mogelijk overcapaciteit te hebben op verschillende tijdstippen gedurende de dag. Natuurlijk is het niet reëel om een dienst van 1 uur te maken; de organisatie zal een aantal regels hanteren voor de mogelijke diensten. Helemaal haal je overcapaciteit er dan ook niet uit. Maar het loslaten van een vaste dienstenset zal wel een grote stap zijn in het realiseren van een substantiële kostenbesparing. Belangrijk is dat de mindset over diensten bij uw medewerkers zal moeten veranderen.
Had ik al gezegd dat flexibiliteit het kernwoord is?
Bron: Blog Bart Veeke, Ortec