Energiekosten grootste uitdaging voor hoteleigenaren in Europa

Na twee tegenvallende jaren door de pandemie vertoont de reissector eindelijk tekenen van herstel. Vergeleken met Europese hoteliers zijn Nederlandse hoteleigenaren een stuk positiever over de economische en financiële situatie waarin ze zich bevinden. Dat blijkt uit publicatie van de eerste European Accommodation Barometer 2022 door Statista, in samenwerking met Booking.com.

Toch zijn er ook zorgen: hoteliers zien de grootste uitdagingen in stijgende energiekosten, economische omstandigheden en personeelskosten.

Optimistischer dan Europees gemiddelde

Uit de studie, die is uitgevoerd onder accommodatiebeheerders in 23 Europese landen, blijkt dat 81% van de Nederlandse eigenaren van een hotel of andere accommodatie positief terugkijkt op het afgelopen half jaar. Maar liefst 88% beoordeelt de huidige economische situatie zelfs als goed of zeer goed. “Een groot verschil met het Europese gemiddelde van 57%”, zegt Ben Schroeter, Director Strategic Engagement bij Booking.com. Aan de andere kant waren Nederlandse respondenten minder geïnteresseerd in overheidsbeleid, zoals steun tijdens de pandemie of tijdens een energiecrisis; 46% zei dat ze het belangrijk of zeer belangrijk vonden, in tegenstelling tot het Europese gemiddelde van 62%. Bovendien, terwijl 29% van de Europeanen verwachtte dat de impact van overheidsregulering tot op zekere hoogte schadelijk zou zijn, zei slechts 15% van de Nederlanders hetzelfde, wat wijst op de over het algemeen optimistischer vooruitzichten en het vertrouwen dat het overheidsbeleid de Nederlandse accommodatiesector zal ondersteunen.

Grootste uitdagingen

Op de vraag wat voor hoteliers de grootste uitdagingen zijn, verschillen de antwoorden niet veel per land. Alle Europese hoteliers zien de energiecrisis momenteel als de grootste uitdaging (80%), gevolgd door de algemene economische situatie (48%), personeelskosten (42%) en het werven en behouden van personeel (43%). Wel maken Nederlandse eigenaren zich gemiddeld meer zorgen vergeleken met het Europees gemiddelde. In Nederland worden de energiekosten door 89% beoordeeld als grootste uitdaging.

Grotere hotelketens, meer stabiliteit

Zowel ketens als onafhankelijke accommodaties hebben het de afgelopen zes maanden redelijk goed gedaan wat betreft de algemene bedrijfsontwikkeling. Toch meldt een groter deel van de ketens (77%) positieve bedrijfsresultaten in vergelijking tot onafhankelijke bedrijven (68%). Hotelketens blijken het in Europa dus consequent beter te doen dan onafhankelijke hotels en geven dan ook vaker positieve financiële vooruitzichten aan op het gebied van gemiddelde kamerprijzen, bezettingsgraad, toegang tot kapitaal of investeringsplannen. Zeer grote bedrijven met meer dan 250 bedden beoordelen hun algemene ontwikkeling (78%), kamerprijs (60%) en bezettingsgraad (64%) consequent vaker positief of zeer positief dan kleinere bedrijven.

Voorzichtig optimisme

De economische vooruitzichten voor de toekomst zijn voorzichtig met een bescheiden 38% van de respondenten die aangaven een positieve bedrijfsontwikkeling in de komende 6 maanden te verwachten. De ineenstorting van de reismarkt in 2020 heeft waarschijnlijk de gemengde antwoorden over investeringen in de nabije toekomst beïnvloed. Toch verwacht ruim een derde (34%) van de Nederlandse accommodatiebeheerders de komende zes maanden meer te gaan investeren dan de afgelopen tijd. Toegang tot kapitaal lijkt in ieder geval geen probleem te zijn voor hen: slechts 16% heeft moeite met het rondkrijgen van financiering voor investeringen.

Voorbereiding op digitalisering

Terwijl Europese hoteliers werken aan de digitalisering van hun bedrijf, komt social media marketing naar voren als de grootste uitdaging in het digitale transformatieproces. Ook het opzetten en onderhouden van de website wordt door 27% van de respondenten als een hindernis gezien. De meerderheid van alle respondenten in het onderzoek (59%) vindt hun voorbereiding op de digitale transformatie goed of zeer goed en slechts 12% is ontevreden over hun eigen inspanningen. Opnieuw blijkt dat hotelketens en grotere hotels beter voorbereid zijn op digitale transformatie dan onafhankelijke en kleinere hotels. 67% van de respondenten van ketens zegt goed of zeer goed voorbereid te zijn om hun bedrijf digitaal te transformeren, vergeleken met 57% van de respondenten van de onafhankelijke accommodaties.

Groen ondernemen

Als het gaat om duurzaamheid, zijn Europese hoteliers nog voorzichtig. Slechts twee op de vijf respondenten vinden dat ze goed voorbereid zijn op de uitdagingen van duurzaamheid en CO2-reductie. 45% van de hotels met 250 of meer werknemers was voorbereid of zeer goed voorbereid op de uitdagingen van verduurzaming, terwijl slechts 35% van de hotels met minder dan 9 werknemers er zo over denkt. Ook de locatie speelt een rol, want hotels in steden zijn beter voorbereid op een groene transformatie dan hotels op het platteland.

Over de European Accommodation Barometer 2022

Booking.com heeft Statista opdracht gegeven om een onderzoek uit te voeren naar Europese reisaccommodaties in 2022, waarbij belangrijke onderwerpen als economische situatie, operationele kaders, bedrijfsontwikkeling, investeringen en financiering, digitalisering en duurzaamheid aan bod komen. Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 15 augustus en 21 oktober via kwantitatieve telefonische interviews. 1.000 leidinggevenden en managers uit de Europese reisaccommodatiesector namen deel aan het onderzoek. Er werden 80 respondenten ondervraagd uit Europese landen, waaronder Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Italië, Nederland, Scandinavië (Zweden, Denemarken, Noorwegen en Finland), Portugal,Spanje en Zwitserland, evenals een steekproef van 200 respondenten uit de rest van Europa (Polen, Roemenië, België, Tsjechië, Hongarije, Bulgarije, Slovenië, Slowakije, Ierland en Kroatië).

Meer informatie: European Accommodation Barometer 2022

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *