Drukte en betaalbaarheid spelen belangrijke rol bij vakantiekeuzes Nederlanders in 2025

Maar liefst 88% van de Nederlanders heeft vakantieplannen voor 2025, een toename ten opzichte van vorig jaar. Tegelijkertijd maken vakantiegangers bewustere keuzes, zoals het vermijden van drukke bestemmingen. De vakantieplannen van Nederlanders laten daarnaast een stabiele vraag naar binnenlandse vakanties zien en een groeiende populariteit van bungalowvakanties.

Vakantiepark Landal veluwe. (foto: Parkvakanties.nl)

Dit blijkt uit de nieuwste editie van de Vakantie Sentiment Monitor, vandaag gepresenteerd door het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) tijdens de start van de Vakantiebeurs in de Jaarbeurs in Utrecht.

Drukte beïnvloedt reiskeuzes

Gemiddeld 48% van de ondervraagden geeft aan bepaalde vakantiebestemmingen bewust te mijden vanwege negatieve berichten over overtoerisme. Spanje, Venetië en Barcelona worden onder andere vaak genoemd. Desondanks blijft Spanje het populairste vakantieland voor Nederlanders, wat laat zien dat drukke bestemmingen hun aantrekkingskracht voor veel vakantiegangers niet verliezen. Reizigers kiezen voor alternatieve periodes of minder toeristische regio’s, in plaats van drukke bestemmingen volledig te vermijden.

Betaalbaarheid blijft een uitdaging, ook met groter vakantiebudget

Een op de drie Nederlandse vakantiegangers heeft meer budget beschikbaar voor vakanties dan een jaar geleden. Tegelijkertijd blijven stijgende prijzen een uitdaging: 40% van de Nederlanders geeft aan hierdoor het vakantiegedrag aan te passen. Zij kiezen vaker voor goedkopere accommodaties of gaan minder vaak op vakantie.

Voor de toeristische sector blijven stijgende prijzen een aandachtspunt. Zo geeft 52% van de Duitse ondervraagden aan hun vakantieplannen te wijzigen vanwege hoge prijzen. Aangezien Duitsland een belangrijk herkomstland is voor bezoekers aan Nederland, kan dit gevolgen hebben voor bestemming Nederland.

Nederland blijft geliefd bij Nederlanders, ondanks groeiende interesse in vakanties buiten Europa

Binnenlands toerisme blijft komend jaar stabiel: 21% van de Nederlanders plant de eerstvolgende vakantie in eigen land. Bungalowparken zijn een populairdere keuze dan voorheen, met 44% van de binnenlandse vakantiegangers die hiervoor kiest. Naast de eerstvolgende vakantie kiezen Nederlanders ook voor eigen land als bestemming voor de langste vakantie van het jaar. Zo brengt bijna 20% van de Nederlandse vakantiegangers de langste vakantie door in eigen land.

Onder Nederlanders die de eerstvolgende vakantie buiten Nederland doorbrengen, zijn Spanje, Italië en Frankrijk favoriete bestemmingen. Vakanties buiten Europa winnen echter aan populariteit, wat vooral ten koste lijkt te gaan van vakanties elders in Europa en niet van binnenlandse vakanties.

Meer informatie: Vakantiesentimentmonitor op www.nbtc.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *