Visie op toekomstgericht ondernemen in de campingsector

Toekomstgericht ondernemen betekent voor camping Ons Buiten; rekening houden met het milieu en steeds meer gebruik maken van producten uit de eigen streek. Maar ook inspelen op marktontwikkelingen, want het traditionele kamperen verliest terrein aan luxere accommodatievormen. Tijdens een bedrijfsbezoek, georganiseerd door Kenniscentrum Kusttoerisme, gaf Gabriël Coppoolse een kijkje achter de schermen van zijn bedrijf.

rondleiding door Gabriël in een toeristentreintje

Investeren in meer comfort
Ons Buiten investeerde de afgelopen tien jaar ruim een half miljoen per jaar in het bedrijf, vooral om tegemoet te komen aan de veranderende marktomstandigheden;  steeds minder mensen kiezen voor kamperen en de gemiddelde verblijfsduur neemt af. Coppoolse speelt daarop in door de gemiddelde oppervlakte van kampeerplekken te laten groeien. De bezetting ging daardoor omhoog, want de hedendaagse kampeerder heeft wel behoefte aan comfort. Ook werden er diverse verhuuraccommodaties geplaatst, maar wel heel bewust ‘met behoud van de campingsfeer’. Coppoolse ziet dat veel van de accommodaties worden gehuurd door mensen die vroeger als  kind op de camping verbleven: “Die mensen willen wel terug naar de sfeer van vroeger, maar dan wel met meer comfort.” De typische bungalowgast, die veel meer behoefte heeft om op zichzelf te zijn, ziet Coppoolse alleen terug in de hotelchalets. De huurders van andere accommodaties mixen veel meer met het campingpubliek. We hebben een groot aantal chalets ook opgesteld zoals op een camping; rondom een veldje.”

Duurzaamheid belangrijk
In het verhaal over de camping kwam duidelijk naar voren dat Ons Buiten heel bewust kiest voor duurzaam ondernemen. De Green Key is voor Coppoolse beslist niet alleen een marketingtool, maar in eerste instantie een overtuigde keuze. Mede-ondernemers die kritische vragen stelden over het rendement van duurzame investeringen kregen van Coppoolse te horen: “Veel van onze gasten waarderen onze inzet voor het milieu. Nu speelt het wellicht nog geen cruciale rol in het beslisproces, maar op termijn verwacht ik dat bezoekers een duurzame bedrijfsvoering normaal gaan vinden. De Duitse gasten zijn een stuk gevoeliger voor het argument van duurzaamheid.”

Zoutgrot is onderdeel van de wellness

Trekken aan wellness
In 2007 is besloten om flink te investeren in wellness. Dat blijkt geen gemakkelijke markt in combinatie met de camping. Coppoolse: “We zien dat deze ontwikkeling vooral tijd nodig heeft. Niet veel mensen verwachten een sauna op een camping. Daggasten die voor het eerst komen zijn altijd aangenaam verrast door de uitgebreide voorzieningen die we hebben. In het laagseizoen is het ook mogelijk om de hele wellnessruimte voor een tijdsperiode voor jezelf af te huren; een heerlijke luxe die uiteindelijk weer zorgt voor betere bezetting.”
In Nederland gaat 10% van de inwoners regelmatig naar de sauna. Er zou dus een behoorlijke markt moeten zijn. Het wellnessaanbod blijkt echter makkelijker te verkopen aan de Duitse en Belgische gast. Daar wordt de komende tijd, mede in Ardoer-verband, in de promotie, meer aandacht aan besteed.
Een van de uitdagingen bij de introductie van Wellness; Hoe zorg je voor een imago waarbij je zowel kindvriendelijkheid uitstraalt, maar ook de gasten aanspreekt die op de rust en ontspanning van het wellnessgebeuren afkomen. Oordeelt u zelf maar, bijvoorbeeld op de website, hoe Ons Buiten daarin is geslaagd.

Meer informatie:
www.onsbuiten.nl
www.kenniscentrumtoerisme.nl/nl/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *