Uit analyses van RECRON, de belangenbehartiger voor de recreatieondernemers, blijkt op basis van het ContinuVakantieOnderzoek dat Nederlanders die gericht zijn op cultuur, inspiratie en comfort in 2010 meer vakanties in eigen land hebben doorgebracht.
Deze groep vakantiegangers, waarin over het algemeen veel 55+ers zitten, is in 2010 vaker op vakantie gegaan (+7%) en vooral vaker in Nederland (+16%). De camping of het bungalowpark zijn favoriet. De groei doet zich met name voor bij de bedrijven die zich richten op comfort, cultuur en inspiratie. De bestedingen van deze specifieke groep vakantiegangers liggen hoger dan gemiddeld.
De recreatiesector speelt steeds actiever in op de groeiende interesse voor Nederland. Innovatie op recreatiebedrijven loont. Bedrijven spelen bewust op deze markt in door de ontwikkeling van bijzondere (verblijfs)voorzieningen en speciale arrangementen. Zo zijn trekkershutvakanties in twee jaar tijd bijna verdubbeld.
In 2011 verwacht RECRON over de hele linie meer binnenlandse vakanties. Het totaal aantal vakanties naar campings en bungalowparken bedroeg in 2010 acht miljoen. RECRON verwacht een toename van het aantal binnenlandse vakanties met 2,5% (ca. 200.000 vakanties) in 2011. Met behulp van de RECRON Innovatie Campagne richt RECRON zich op een verbreding van het vakantieaanbod voor andere specifieke doelgroepen.