Rabobank: Meer boekingen verblijfsrecreatie door internet-visie

Ondernemers in de verblijfsrecreatie doen er goed aan voortdurend in de gaten te houden waar hun klanten op reisgebied mee bezig zijn. De consument is tegenwoordig altijd online en in staat om 24/7 zelf zijn vakantie te boeken. Doordat reizigers tegenwoordig hun hele verhaal, inclusief slechte ervaringen, op internet kunnen zetten, hebben zij de reisbranche compleet veranderd. Ervaringen van andere reizigers bepalen in sterke mate de keuze voor een reis of accommodatie. Dit stelt andere eisen aan de communicatie van de ondernemer. Vindbaarheid en toegankelijkheid van informatie zijn cruciaal.

Online klantrelatie
Annemarie de Groot, sectormanager Horeca&Recreatie bij de Rabobank: “Beoordelingen op boekingssites hebben grote invloed.” Ondernemers dienen te beseffen dat internet een kanaal is om actief en direct met de (potentiële) reiziger in dialoog te gaan en reviews te delen. “Dat betekent ook continue het aanbod en de prijs aanpassen als het zoek- en aankoopgedrag van de doelgroep daar om vraagt”, zegt De Groot. Zo is er een persoonlijke relatie op te bouwen en ziet de consument toegevoegde waarde, of het nu gaat over de vakantie zelf, over service, gemak of de inhoud en de toon van de communicatie. Dat is belangrijk in een wereld waar prijzen steeds transparanter worden en marges onder grotere druk staan. Volgens De Groot zien ondernemers die dit actief oppakken een stijgende lijn in het aantal boekingen.

Belevingen delen
De Rabobank ziet nog veel ondernemers in de verblijfsrecreatie die vooral gefocust zijn op het oriëntatie- en boekingsproces om gasten te trekken, wat vaak gepaard gaat met flinke kortingen. Zij zijn gericht op hun eigen aanbod en presenteren dat passief. Maar de consument heeft ook de behoefte om tijdens en na zijn vakantie zijn beleving te delen en evalueren.

En dat doet de Nederlandse consument zeer actief online. Daarnaast is hij in staat te vergelijken, reizen op maat samen te stellen en zelf inkoopvoordeel te pakken want internet zorgt voor transparantie, 100% bereikbaarheid en maakt direct boeken mogelijk. De consument bepaalt zelf en staat aan het roer bij het boeken van zijn vakantie.

Door hier als ondernemer actief op in te spelen zijn meer gasten te binden die vanwege de goede ervaringen terugkomen. De minder goede reviews zijn uitstekende signalen om het niveau van de onderneming op een hoger level te krijgen. Het levert ook nieuwe gasten op die vanwege de goede reviews komen en die minder geleid worden door de prijs alleen.

Nederland is wereldwijd nummer 1 als het aankomt op social media. Meer dan 10 miljoen Nederlanders hebben een profiel op een sociale netwerksite of bezoeken deze regelmatig.

Meer informatie: www.rabobank.nl/cijfersentrends

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *