Bijna de helft van de logiesaanbieders in Vlaanderen kon 2023 afsluiten met winst, meldt Toerisme Vlaanderen in een persbericht. In 2021 was dat nog maar 21%. De logiesaanbieders trekken volop de kaart van de duurzame investeringen, vooral op het vlak van isolatie, verlichting en afvalbeleid. Bijna de helft van de logiesaanbieders verwachten dat hun prijzen dit jaar zullen stijgen. Eén en ander blijkt uit de nieuwe logiesbevraging van Toerisme Vlaanderen, Westtoer, de provincies en de Vlaamse kunststeden.
Van 18 januari tot 11 februari 2024 stuurde Toerisme Vlaanderen in samenwerking met Westtoer, de provincies en de Vlaamse kunststeden een bevraging uit naar logiesuitbaters die een toeristische accommodatie verhuren in het Vlaams Gewest. Het is al de 4e grote logiesbevraging sinds het coronajaar 2020.
Positieve jaarbalans
De jaarbalans voor 2023 oogt vrij positief voor de Vlaamse logiesuitbaters. 47% van hen konden 2023 afsluiten met winst. En dat is een groot verschil met 2021, toen slechts 21% aangaf winst te hebben geboekt. De uitbaters kijken ook positief naar 2024. 55% verwacht dit jaar winst te kunnen maken.
Meer flexijobbers in dienst
Aan de uitbaters werd gevraagd of ze personeel hadden en volgens welk regime dat personeel wordt tewerkgesteld. In 2019 hadden logies met personeel gemiddeld 1,5 flexijobbers in dienst. In 2023 is dit gestegen naar 2,3.
Prijzen gaan omhoog
Voor 2024 verwacht bijna de helft van de uitbaters dat de prijzen van de logies zullen stijgen. Ook de prijzen van drank en maaltijden nemen volgens 46% van de uitbaters toe. Meer dan een derde verwacht een hogere belastingdruk en bijna een derde een toename in de last-minute boekingen.
Eigen website belangrijk
De belangrijkste online boekingskanalen waarop de Vlaamse aanbieders hun logies in de markt zetten zijn de eigen website (of die van de keten waartoe ze behoren), Booking.com en Airbnb. Langs deze kanalen kwamen in 2023 ook de meeste boekingen binnen.
Investeren in duurzaamheid
De Vlaamse logiessector zet sterk in op investeringen in duurzaamheid. Vooral verlichting, isolatie en afvalbeleid zijn de 3 categorieën waarvoor de meeste inspanningen gebeuren. In de toekomstige investeringen staat energiebeheer centraal. Bijna 8 op 10 uitbaters houden hun water- en energie verbuik nauwlettend in het oog. Toch denkt 43% van de uitbaters dat hun gasten nog te weinig tot zelfs geen interesse hebben in duurzaamheid. De logiessector wil dan ook inzetten op een grotere sensibilisering van de gasten op het vlak van water, energie en afval.
Voor meer informatie en het volledige onderzoek: Toerismevlaanderen.nl