Kansen voor hotels in het binnenlandse leisure-segment en de workation trend

Tijdens de Provada gaven Horwath-HTL en ABN-AMRO een update over de stand van zaken in de hotelsector. Vooral hotels buiten de grotere steden zien een sterk herstel; gedreven door binnenlandse vakanties. De workation-trend biedt ook kansen – en een partij als Airbnb speelt daar nu al slim op in.

Vooral hotels buiten de grote steden stuwen het herstel

Horwath HTL is een onderzoeksbureau die de ontwikkelingen in de hotelmarkt in Nederland op de voet volgt. De boodschap op de Provada was eigenlijk best positief. In het eerste kwartaal van 2022 was op alle kernindicatoren een positieve trend te zien. Zo lag de bezettingsgraad op het dieptepunt van de crisis (2020) op 34%. Inmiddels is die weer hersteld naar 59. (nog niet de 78,2% van 2019.) De gemiddelde hotelkamerprijs veerde weer op naar € 105,- na een dip van € 87 in 2020. (€ 120 in 2019).

Uit het onderzoek kwam verder nog één opvallende conclusie: Secundaire steden en vakantiegebieden zijn de winnaars binnen de hotelsector. Diverse regio’s (Zuidoost Friesland en De Achterhoek op kop) zaten qua aantal overnachtingen in 2021 al weer boven het niveau van 2019.

Voor de groei in de komende jaren is de hotelsector nog altijd sterk afhankelijk van het leisure-segment.

Meer informatie: www.horwathhtl.nl/publication/provada-update-hotelmarkt-2022/

Workations als nieuwe motor voor de hotelsector?

Ook ABN AMRO gaf een toelichting op hun verwachtingen voor de hotelmarkt, die de trend van herstel onderschrijven.  Stef Driessen, sector banker leisure bij deze bank, ging vooral in op de trend van Workations. Driessen: “Zakelijke reizen worden in toenemende mate gecombineerd met toerisme. Een gevolg van deze ontwikkeling is dat de verblijfsduur enorm toeneemt.” Als reden achter deze trend geeft Diessen aan: “Dat komt doordat we massaal zelf bepalen wanneer en waar we werken. Maar ook doordat vliegen duurder is en medewerkers van grote bedrijven in toenemende mate in CO2 budget krijgen. Dat zorgt er voor dat we minder maar wel langer gaan reizen.”

Grote hotelketens als Accor, Hyatt en Marriott haken al volop op deze trend in. Zo lanceerde Hyatt onlangs Work from Hyatt: Offsite. Met dit concept speelt de keten naar eigen zeggen in op “de evolutie van de hybride werkplek en de groeiende vraag van bedrijven naar mogelijkheden voor persoonlijke contacten met collega’s in een ongedwongen sfeer”. De Amerikaanse vastgoedinvesteerder Pebblebrook, die zich richt op high-end zakenhotels en resorts, investeerde recent fors in de aanleg van nieuwe boomhuizen en glamping-tenten op zijn resorts om aan deze behoeften te voldoen.

Om effectief in te kunnen haken op de sterk toenemende gemiddelde verhuurtijd van de reizende professional, voerde Airbnb onlangs de grootste aanpassingen in tien jaar tijd door. De trendsetter verhuurt meer dan de helft van zijn accommodaties tegenwoordig langer dan een week, en 20 procent zelfs langer dan drie weken. Huurders kunnen met nieuwe ‘Split Stays’-features hun lange verblijf in dezelfde stad of regio verdelen over meerdere accommodaties om zo meer variatie te ervaren.

Zelfstandige hotels buiten de steden kunnen ook slim inspelen op deze ontwikkeling

Voor hen is het wel zaak om meer variatie te gaan bieden. Niet door alles zelf te gaan doen maar door slim samen te werken (split stays faciliteren met andere accommodaties). Of door aanpalende activiteiten mee te nemen in de vermarketing. Het Nederlandse Dutch Outdoors organiseert bijvoorbeeld inspirerende buitenactiviteiten voor ‘entrepreneurs, creatieven, techies, innovators en zakelijke activisten’. Het Britse Flown richt zich met ‘deep work sessions’ in de natuur en het platteland op professionals die intensief en zonder afleiding aan specifieke projecten willen werken.

“Om gefocust te kunnen werken, moet je ook regelmatig in een passende omgeving kunnen ontspannen”, vertelt de initiatiefnemer. “Een verblijf in de natuur is daarvoor bij uitstek geschikt.” Op de website citeert Flown onder meer uitgebreid uit onderzoek door de Universiteit van Melbourne. Daaruit blijkt dat alleen het zien van een foto met een groen weiland of bos binnen een minuut zorgt voor een concentratieverbetering van 6 procent. Bij proefpersonen die in diezelfde minuut een betonnen kantoorgebouw te zien kregen nam de concentratie met 8 procent af.

Hoewel puur zakelijk reizen nog lang niet op het niveau van voor de pandemie is, stimuleert de sterke opkomst van blended travel een veel snellere groei dan veel reispartijen voor mogelijk hielden. Veel professionals ontdekken nu pas de veelzijdige mogelijkheden van hybride en remote werken, of zij hebben hier nu voor het eerst de mogelijkheid toe. Verschillende rapporten concludeerden daarom recent dat de reismarkt als geheel mogelijk veel groter wordt dan voor de pandemie. Partijen die erin slagen hun reisproposities op tijd aan de nieuwe zakelijke reiziger aan te passen, plukken daar komende jaren vrijwel zeker de vruchten van.

Meer informatie: ABN AMRO – Sector leisure

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *