ING vakantieonderzoek; volop budgetoverschrijding

Vakantiegangers kijken over het algemeen heel tevreden terug en geven hun vakantie een dikke voldoende. Het meeste plezier hebben ze beleefd aan het maken van uitstapjes en excursies. Ruim 40% heeft wel eens spijt van vakantie-uitgaven, vooral aan vakantiesouvenirs. Het opstellen van een vakantiebudget kan niet altijd voorkomen dat de vakantie duurder uitvalt: bijna een derde overschrijdt het budget alsnog. Dat blijkt uit onderzoek van Kantar TNS in opdracht van het ING Economisch Bureau.

De ideale vakantie
Tot rust komen in een comfortabele omgeving met lekker weer; dat lijkt voor veel mensen de ideale vakantie. De meerderheid van de ondervraagde vakantiegangers noemt dit in elk geval als voorwaarden voor de vakantie. Rust is belangrijker voor vakantiegangers tussen de 25 en 65 jaar. Vooral veertigers lijken wat vermoeid door het spreekwoordelijke spitsuur van het leven: van hen wil bijna 80% uitrusten.

Leuke dingen doen
Die behoefte aan tot rust komen betekent overigens niet dat vakanties met enkel nietsdoen worden doorgebracht. Zo staan in de top-3 van dingen waar men plezier aan beleefde juist veel activiteiten zoals fietsen, wandelen en het maken van uitstapjes. Dat strookt met onderzoek waaruit blijkt dat mensen gelukkig worden van het opdoen van ervaringen.

Dompers
Er kunnen natuurlijk altijd dingen zijn die de vakantie negatief beïnvloeden. De top-3 vakantiedompers zijn slecht weer, problemen onderweg en een tegenvallende locatie. Iets meer dan 40% heeft wel eens spijt gehad van vakantie-uitgaven, vooral aan souvenirs en (uit) eten. Een derde zegt stress tijdens de vakantie te hebben ondervonden, met name door het reizen zelf.

Gelukkiger door vakantie?
Over het algemeen kijken de vakantiegangers tevreden terug op de vakantie: 84% gaf zijn laatste vakantie een 8 of hoger. Vakanties met stress krijgen wel een significant lager cijfer (een 8) dan vakanties zonder stress (een 8,5), al blijft het cijfer nog steeds hoog. Dat kan te maken hebben met de ‘rosy view bias’: voor en achteraf kijken we vaak positiever naar de vakantie dan op het moment zelf.

Wetenschappelijk onderzoek wijst er overigens op dat we niet (of maar heel kort) gelukkiger zijn na een vakantie dan ervoor. “Wel zijn vakantiegangers gelukkiger dan niet-vakantiegangers, dat zou te maken kunnen hebben met de voorpret”, zegt onderzoeker Anna Dijkman van het ING Economisch Bureau. “Dus dan heb je misschien wel meer aan het nemen van een aantal korte vakanties per jaar dan één keer per jaar lang weg.”

De financiën na de vakantie
Voor een kwart van de ondervraagde vakantiegangers viel de vakantie duurder uit dan van te voren verwacht of begroot. Het maken van een vakantiebudget kan niet altijd voorkomen dat de vakantie duurder uitvalt: bijna een derde overschrijdt het budget alsnog.

Dijkman: “Consumenten onderschatten in het algemeen niet-alledaagse uitgaven waardoor ze te krap budgetteren. Als je uitgaven niet precies bijhoudt, onderschat je bovendien wat je al hebt uitgegeven. Zeker op vakantie waar vaak ook nog meerdere betaalmiddelen zoals pinpas, creditcard en cash worden gebruikt, kun je zo het overzicht snel kwijtraken.”

Bron: persbericht ING

Meer informatie: Rapport – De Waarde van vakantie (pdf)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *