Friesland presenteert zich de komende week met een stevige vertegenwoordiging op de grootste watersportbeurs in Europa: Boot Düsseldorf. Een groep van 40 ondernemers, het bureau voor toerisme Friesland Holland, de provinciale marketingorganisatie Beleef Friesland, de VVV’s in Zuidwest Friesland, Tip Fryslan, gemeente Súdwest-Fryslân, de Marrekrite en de provincie Fryslân werken hierin samen. Door deze samenwerking is Friesland de grootste standhouder op de beurs.
De afgelopen tien jaar is er in Fryslân al ruim 350 miljoen geïnvesteerd in de kwaliteit van de watersport door de provincie, gemeente en het rijk. Vanuit Het Friese Merenproject werden niet alleen bruggen verhoogd en aquaducten gebouwd. Ook aan de wal werd geïnvesteerd in verschillende watersportkernen. Earnewâld en Delfstrahuizen/Echtenerbrug zijn bijvoorbeeld inmiddels een stuk aantrekkelijker voor toerist en inwoner. In Harlingen ligt een nieuwe drijvende steiger waarmee watersporters een veilige wachtplaats van hebben stad naar wad.
Naamsbekendheid van Friesland
Uit het regiomerkenonderzoek van NBTC Holland Marketing, dat eind januari bekend wordt, blijkt dat de naamsbekendheid van Friesland in de twee westelijke deelstaten van Duitsland (Niedersachsen en Nordrhein Westfalen) zeer hoog is (94%). Friesland is daarmee de bekendste provincie van Nederland in de Duitse grensregio’s.
Aandeel Duitse toeristen in Friesland is 29%
Het bezoekpercentage van Duitsland is in Friesland bovengemiddeld. Het aandeel Duitse toeristen in Friesland is 29%. Uit het onderzoek van het NBTC blijkt dat de Duitse toeristen Friesland waarderen vanwege het waterrijke karakter en de Waddeneilanden. Het culturele imago van Friesland in Duitsland scoort nu nog 6,5 op een 10 puntsschaal, maar zal naar verwachting door de titel Culturele Hoofdstad in 2018 een flinke impuls krijgen. Deze verwachting geldt niet alleen voor de Duitsers maar ook voor Belgen en de Nederlanders.
Culturele Hoofdstad in 2018
“Het is echter van belang om niet achter over te leunen, maar te investeren en samen te werken”, aldus gedeputeerde Jannewietske de Vries, die zich hard maakte voor Het Friese Merenproject en de Culturele Hoofdstad. De provincie zet stevig in op het internationaal toerisme, middels het uitvoeringsprogramma Gastvrij Fryslan wordt er van 2014 tot 2017 nog eens 11,5 miljoen euro geïnvesteerd.
Friese kennisinstellingen, waaronder ROC Friese Poort in Sneek, dragen bij aan de verbetering van gastvrijheid en hebben dit recent opgenomen in de opleiding Manager Ondernemer Horeca. Studenten doen hiermee praktijkervaring op tijdens Boot Düsseldorf.
Boot Düsseldorf is een sterk staaltje Friese samenwerking. Door de toenemende concurrentie is het belangrijk om de krachten te bundelen. In de maand april start een grote gezamenlijke campagne, in het kader van het begin van het toeristische seizoen. Toeristen kunnen die maand tegen een heel aantrekkelijk tarief een boot, fiets of kampeerplek uitproberen.
Meer informatie:
www.beleeffriesland.nl en www.frisianboatshow.nl.
www.boat-duesseldorf.com