Europese reistrend na de crisis; luxe reizen zonder schuldgevoel

Het ‘World Travel Market Global Trends Report’ kijkt alweer vooruit, naar de periode voorbij de crisis. Men verwacht voor de Europese consument dan een sterke opkomst van nieuwe vorm van luxe toerisme waarin authenticiteit en ethiek een belangrijke rol spelen. We besteedden in een eerder artikel op Pretwerk al  aandacht aan een Amerikaanse trend van Mystery Trips. In Europa spelen andere trends een rol.

Puntsgewijs samengevat verwacht het rapport de volgende ontwikkeling in het luxesegment:

  • Deze luxe klanten verwachten van hun aanbieders milieubewust, respectvol en verantwoordelijk hun reispakketten samenstellen.
  • Zonder schuldgevoel op vakantie bereik je doordat je weet dat je ook iets teruggeeft.
  • Groene ontwerpen dragen bij aan de juiste uitstraling; zoals bijvoorbeeld groene, levende muren met planten.

Doelgroep: Altruïsten
Een goed voorbeeld is Kuoni die met haar Ananea aanbod in aanmerking komt voor een fairtrade keurmerk. Ananea biedt o.a. vrijwilligervakanties, bezoek aan opvangcentra, en het bezoek aan producenten van fairtrade producten.

Ook dierenwelzijn en milieu-overwegingen spreken deze doelgroep aan.

Meet the locals
Reisorganisaties besteden steeds meer aandacht aan het welzijn van de locale gemaanschappen die tijdens de reizen worden bezocht.

Bron, en meer informatie: www.wtmlondon.com/files/onsite_wtm_industry_report_2011.pdf

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *