Het NBTC heeft op verschillende fronten een discussie opgestart om de kwaliteit van het Nederlands toeristisch aanbod eens kritisch te bekijken. Ook de accommodatiesector komt aan de beurt. Is het huidige veelzijdige aanbod voldoende of is meer flexibiliteit, creativiteit of persoonlijke aandacht het succesrecept voor de toekomst? Met het groeiend internationaal toerisme als uitgangspunt, zou Nederland toch in staat moeten zijn om daarvan mee te profiteren.
Grote variatie in soort, kwaliteit en ligging
Het accommodatieaanbod in Nederland is gevarieerd wat betreft soort, kwaliteit en ligging. Hotels in alle soorten en maten worden afgewisseld met bungalowparken, campings, B&B’s en meer onderscheidende initiatieven als boomhutten, woonboten en strandhuisjes. Aanbod is er van de Waddeneilanden tot de steden en van het landelijke Nederland tot de Noordzeekust. Hiermee kan goed voldaan worden aan de vraag van verschillende soorten gasten uit verschillende soorten herkomstmarkten. Van belang is wel, zo blijkt uit het rondetafelgesprek over het thema Beschikbaarheid, dat wij goed aansluiting moeten blijven behouden met de specifieke behoeften van bezoekers. Aan tafel wordt gesteld dat een update van het accommodatieaanbod gewenst is. Bezoekers verlangen in toenemende mate flexibele beschikbaarheid, een authentieke beleving, comfort, service en persoonlijk contact.
Inspelen op virtualisering en individualisering
Ook moeten wij goed inspelen op de kansen die ontstaan door de voortschrijdende virtualisering en individualisering van de internationale reismarkt. Zo is social travelling een trend die van steeds grotere invloed is op het zoek- en boekgedrag van toeristen. Niet alleen moeten wij daar rekening mee houden als het aankomt op de diverse online tools en platforms, ook moeten wij ons aanbod presenteren op een manier die aansluit bij deze sociale beleving van het reizen.
Streven naar spreiding
Evenals bij andere rondetafelgesprekken kwam ook dit keer het onderwerp spreiding aan bod. Amsterdam kampt als stad met capaciteitsproblemen en stuurt aan op een betere spreiding van het inkomend toerisme door de regio rondom de stad nadrukkelijk bij de Amsterdamse propositie te betrekken. Door deze zogenoemde metropoolgedachte ook in andere regio’s toe te passen, kan de accommodatiecapaciteit van ons land beter benut worden. Hiermee kunnen wij niet alleen aansturen op een betere spreiding, maar ook toeristen een rijkere bezoekbeleving bieden en hen ofwel verleiden tot een langer verblijf in Nederland, waarbij zij meerdere steden en regio’s aandoen, ofwel stimuleren op een later moment nog eens terug te komen voor een nadere kennismaking met Nederland.
Wat is uw mening?
Uit het rondetafelgesprek kwam een aantal stellingen naar voren, waaronder (+ linkjes naar de discussie op de NBTC website):
- Nieuwe social travelling initiatieven moeten we omarmen, faciliteren en stimuleren.
- Ons accommodatieaanbod heeft een upgrade nodig.
- We moeten meer werk maken van de metropoolgedachte.
Wilt u hierover meepraten? Lees hier het complete gespreksverslag, klik op een van de stellingen hierboven, of ga direct naar de LinkedIn Holland Marketing-groep om te reageren.