Chinese online marktleider Alibaba in zee met NBTC

Alibaba is het grootste online winkelplatform van China. Het NBTC is vandaag een strategische samenwerking aangegaan om het Nederlands toeristisch aanbod uitgebreid in de webshop van Alitrip (onderdeel van Alibaba) in beeld te krijgen.

Tekenen overeenkomst Alibaba
Tekenen overeenkomst Alibaba

De ondertekening van het contract tussen NBTC Holland Marketing en Alibaba vond plaats in het bijzijn van koning Willem-Alexander, Sharon Dijksma, staatssecretaris van Economische Zaken, Jack Ma, eigenaar van Alibaba, en Pieter Elbers, president-directeur KLM. Doel van de samenwerking is om de bestemming ‘Holland’ meer bekendheid te geven op Alitrip en om toeristen en zakelijke bezoekers uit China te stimuleren een bezoek aan Nederland te brengen.

Eerste Europese bestemming op Alitrip
Andrew van der Feltz, directeur Business Development & Operations NBTC: “We zijn verheugd om ‘Holland’ als eerste Europese bestemming met een strategische samenwerking te introduceren op Alitrip, een van China’s grootste digitale reisplatforms. We zien dit als een unieke kans om, door gebruik te maken van elkaars sterke merknaam, miljoenen Chinezen te bereiken die steeds meer online reisinspiratie zoeken en individueel hun reis boeken. Op holland.alitrip.com zetten we, samen met onze partners, Holland in de etalage bij de reislustige Chinees. Zo verstevigen we onze positie in China en dragen we bij aan onze Holland branding- en marketingstrategie om bezoekers te verleiden ook andere, minder bekende, delen van ons land te bezoeken.”

Belangrijke groeimarkt
China staat met zo’n 250.000 toeristen en zakelijke bezoekers in Nederland op de negende plek van grootste herkomstlanden. De absolute aantallen zijn nog bescheiden maar door de groeipercentages is het een interessante groeimarkt. Chinezen zijn ook ‘big spenders’. Ze besteden bovengemiddeld veel aan hun bezoek in Nederland; ruim 1.250 euro per persoon per verblijf tegenover een gemiddelde besteding van zo’n 720 euro. De komende tien jaar groeit het aantal Chinese bezoekers naar verwachting naar ruim 800.000, meer dan een verdrievoudiging in vergelijking met 2014. China staat dan in de top vijf van belangrijkste herkomstlanden.

Chinese reismarkt
China is een van de snelst groeiende reismarkten en staat op nummer één in de wereldranglijst als het gaat om toerismebestedingen. In 2014 ondernamen 107 miljoen Chinezen een buitenlandse reis (+19%), waarbij 165 miljard euro werd uitgegeven (+28%).

Alitrip
Alibaba is de holding voor een reeks onlinewinkels, waaronder Alitrip, die samen het grootste Chinese onlineconcern vormen. Alitrip brengt vraag en aanbod op het gebied van reizen bij elkaar. De consument kan er terecht voor het totale reispakket; vluchten, hotels, complete reizen, tours en activiteiten, met een totaal van meer dan 10.000 aanbieders die zich reeds aan Alitrip hebben verbonden.

Aanhaken?
Veel Chinezen reizen nog altijd via touroperators en worden in groepen rondgeleid. De groep de individueel een vakantie boekt groeit gestaag. Ondernemers die hun aanbod op de Chinese markt willen presenteren kunnen contact zoeken met touroperators. Het NBTC heeft een vertegenwoordiger in China die Nederlandse bedrijven verder op weg kan helpen om ook hun aanbod bij zelfstandig reizende Chinezen te presenteren. Daar is nu dus ook het Ali.travel kanaal bij gekomen.

NBTC en Alibaba voeren gezamenlijk marketingcampagnes uit om ‘Holland’ te positioneren als een ‘must see’ bestemming op Alitrip. De promotiecampagne start op 11 november 2015, een datum die in China bekend staat als een online shoppingfestival. Er worden dan 10.000 ‘Holland’-reispakketten aangeboden met enorme kortingen.

Meer informatie:
NBTC China pagina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *