Bungalowparken willen niet voldoen aan wensen consumentenbond

Afgelopen dagen is de consumentenbond op bezoek gegaan bij o.a. Landal GreenParks, Center Parcs en Belvilla. Het verzoek: “Zet de vinkjes voor extra opties op de website niet automatisch aan”. Tijdens de actieweek lieten deze drie partijen aan de Consumentenbond weten de vooraf ingevulde vinkjes toch aan te laten staan. De consumentenbond beraad zich ondertussen op vervolgstappen en adviseert consumenten om in de tussentijd bij het online boeken van een vakantiehuisje alert te zijn op ongewenste reis- en annuleringsverzekeringen en lakenpakketten.

reisprijzenEén van de regels van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is dat keuze-elementen niet vooraf aangevinkt mogen zijn.

De campagneweek

Op 19 juni kregen Belvilla en Landal kregen een vogelkooi toegestuurd met een papieren ‘vink’ met het verzoek de ‘vinken’ op hun website uit te zetten.

De consumentenbond licht toe: “Verraderlijke vinkjes, oftewel betaalde opties die vooraf zijn aangevinkt. Als je niet oppast zit je, zonder dat je dat wilt, aan extra kosten vast. Niet uitvinken betekent betalen. Onzin! In de supermarkt begin je ook niet met een vol karretje, waarna je de boodschappen die je niet wilt weer terug in het schap moet zetten. Dit soort oneerlijke reisprijzen zijn we erg vaak tegengekomen.”

Een verslag van de actie:

En 20 juni overhandigde de Consumentenbond tijdens een bezoek aan Center Parcs een groot kussen met de tekst: ‘Laat consumenten zelf kiezen voor een linnenpakket en een verzekering!’ Op de website licht de consumentenbond toe: “Het lijkt alsof het combipakket, een linnenpakket bestaande uit beddengoed en handdoeken, verplicht is bij Center Parcs. Niet alleen biedt Center Parcs, na goed zoeken, goedkopere linnenpakketten dan het pakket dat ze op je rekening zetten, maar je kunt het ook uitzetten. Maar probeer maar eens te vinden hoe! Door het vooraf aanvinken van een verzekering worden klanten soms onnodig op kosten gejaagd.
Consumenten moeten zelf kunnen kiezen of zij bepaalde opties willen. Je moet niet door niets te doen ineens aan kosten vast komen te zitten. Het uitgangspunt is: consumenten delen de lakens uit, niet Center Parcs. In de supermarkt begin je immers ook niet met een vol karretje, waarna je de boodschappen die je niet wilt, weer terug in het schap moet zetten. Center Parcs mag die betaalde opties dus niet voor je aanzetten. ”

CenterParcs liet bij monde van marketingdirecteur Paul Geraeds eerder al in weten: “Naar aanleiding van de recent gepubliceerde uitgangspunten van de Consumentenautoriteit voor het in de reisbranche gevoerde prijsbeleid, is Center Parcs van mening dat alle aanbieders binnen de recreatiebranche naar een eenduidige en zo transparant mogelijke prijsstelling dienen te streven.
Om een concreet beeld van de gevolgen van deze doelstelling voor de Center Parcs parken en het boekingssysteem te verkrijgen, is Center Parcs momenteel in overleg met Recron, de branchevereniging voor recreatieondernemers. Tevens staat begin juli een vergadering van Recron gepland over dit onderwerp waarin Center Parcs participeert.
Center Parcs heeft, in lijn met haar streven naar transparantie, recent enkele aanpassingen op haar website gemaakt om eventuele bijkomende kosten in een eerdere fase van het boekingsproces naar de consument te communiceren.”

Meer succes in de reisbranche
Arke, Bizztravel, Kras, Solmar Tours en World Ticket Center (WTC) hebben tijdens de Actieweek Reisprijzen van de Consumentenbond  hun websites aangepast en gaven daarmee gehoor aan de oproep van de Consumentenbond eerlijk te zijn over reisprijzen. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Wij zijn tevreden over het resultaat van de Actieweek Reisprijzen. De reiswereld is in beweging, maar we zijn er nog lang niet. We roepen alle reispartijen op in actie te komen en zich aan de regels van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt te houden’.

Meer informatie: www.consumentenbond.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *