Travelbloggers hebben een steeds grotere invloed op vakantiebeslissingen. De persoonlijke benadering wordt hoog gewaardeerd en is zeer geloofwaardig. Bovendien zijn travelbloggers vaak bijzonder vaardig met diverse vormen van social media, waardoor hun bereik veel dichter bij de consument ligt.
Op 18 december organiseerde het Pools Verkeersbureau een conferentie op universiteit Nijenrode over de rol van bloggers in de reisindustrie. De organisatie maakt zelf steeds vaker gebruik van bloggers en wilde kennis uitwisselen met travelbloggers over de wensen en belangen van diverse betrokken partijen.
Marketing
Marketingprofessor Henri Robben van de Universiteit Nijenrode schetste de algemene systematiek; “Je moet als product aanwezig zijn op de plek en op het moment dat de klant zijn aankoop wil doen. Mede door de opkomst van technologie, vaak gebaseerd op internet, is de 24/7 economie inmiddels alom aanwezig. Maar nog lang niet alle partijen maken daar optimaal gebruik van.”
‘Aanwezig zijn’ is volgens Robben niet voldoende; “Je klant is immers iemand die nog geen beter alternatief heeft gevonden. Continu alert zijn en verzamelen van (klant)gegevens zijn nodig om de voorsprong te blijven behouden.”
Niche-experts
De flexibiliteit van de travelblogger sluit goed aan bij de wensen van de vakantieganger. Meestal vormt een website de centrale plek waar de blogs worden geplaatst. De travelblogger heeft zich vaak ook verdiept in andere kanalen waarmee de blog wordt ondersteund, zoals twitter, instagram, pinterest, youtube en vele andere kanalen waarmee de aandacht naar de blogs wordt getrokken.
De blogger heeft vooral effect op de oriëntatiefase. Keith Jenkins, zelf travelblogger en oprichter van campagnebureau Iambassador, zegt dat 52% van de vakantiebeslissingen wordt beïnvloed door het lezen van blogs. De bloggers spelen volgens Jenkins zo’n belangrijke rol vanwege drie eigenschappen:
- het zijn niche-experts
- het zijn online personalities met een eigen verhaal (geloofwaardig)
- het zijn experts in social networks
Blogger en promotie-organisatie
Verdienmodellen zijn voor Travelbloggers niet altijd makkelijk. Nog maar al te vaak krijgen bloggers de vraag “Hoeveel boekingen levert een blog op?” Vaak vinden de boekingen uiteindelijk plaats via (online) reisbureaus of centrale boekingswebsites. De invloed van de blogger ligt in de fase voorafgaand aan de boeking, en is dus niet makkelijk meetbaar in de vorm van Return On Investment.
Ook het dilemma van promotie-organisaties kwam aan bod. De reis en het verblijf van de blogger wordt vaak gesponsord door bedrijven. Die willen daar wel wat voor terugzien. Aan de andere kant wil de blogger graag veel vrijheid in het kiezen van een onderwerp. (en dat is niet altijd het product van de sponsor). Keith Jenkins kwam met een format voor een poldermodel-oplossing:
- – Start al met een goede selectie, en nodig de nichemakten uit die passen bij je aanbod.
- – Het programma is een kwestie van geven en nemen. Organiseer bijvoorbeeld een ochtendsessie waarin de partners hun verhaal kunnen doen; geef de blogger in de middagsessie alle vrijheid en ondersteuning om een eigen invulling te kunnen geven; en sluit de dag af met een gezamenlijk dier waarin bloggers en partners met elkaar kunnen netwerken en kennis uitwisselen.
- – Vaak worden persreizen veel te vol gepland. Travelbloggers maken vaak al tijdens hun reis verslagen (i.t.t. veel journalisten die hun verhaal vaak na afloop van de reis uitwerken.) Er dient dus ook tijd te zijn om de verhalen te maken en delen.
- – Een internetverbinding is een absolute voorwaarde als je bloggers uitnodigt.
Meer informatie:
www.moveyourimagination.nl (website van het congres)
Case Blogville (Gratis villa/accommodatie voor bloggers in Bologna.)
Eén reactie
Een te gek artikel! Zeer zinvol en interessante ideeën, bedankt voor het delen van je ervaring.