Active eSports Arena maakt van een VR-spel een sportieve én sociale beleving

In Eindhoven is de eerste Active eSports Arena geopend. Er is in de arena ruimte voor vier spelers die hun wedstrijd spelen binnen een Virtual Reality (VR) omgeving. Vooral op het sociale vlak zijn er volop innovatieve concepten toegevoegd.

Dit is wereldwijd het eerste center waar mensen met hun hele lichaam in de virtuele wereld stappen, en waarbij hun lichaam als controller fungeert. Het eerste spel dat voor deze arena ontwikkeld is is ‘Exodus Burned’. Je speelt het spel met twee teams van twee personen tegen elkaar. Een spel duurt 8 minuten – en in die tijd wordt er fysiek behoorlijk wat van je gevraagd. Het is daarmee een complete workout waarbij alle spieren aan bod komen.

Een speler wordt klaargemaakt voor het spel

Exploitatie

De VR Arena gaat uit van groepen van 20 personen. Dan kun je mooi groepjes van 4 maken. De prijs is vanaf € 32,50 per persoon voor een clinic. Per speelsessie wordt gerekend op 15 minuten, waarvan 8 minuten echte speeltijd. De rest van de tijd is nodig voor de preparatie; o.a. bevestigen en calibreren van VR bril, het aandoen van de sensoren op handen en voeten, en na afloop het reinigen van de bril.

Deelname aan het spel is een fysieke en sportieve activiteit. Uit eigen ervaring blijkt dat je na 8 minuten spel toch echt wel gaat zweten. In de huidige opzet zijn er geen douche- en kleedruimtes voorzien. Ontwikkelaar Pete Kortenhoeven vertelt hoe daar nu op wordt ingespeeld: “We zijn nog in de startfase, en dan kom je dit soort zake tegen. We zorgen er voor dat de ventilatie binnenkort een paar tandjes hoger wordt gezet. Verder verkopen we (bedrukte) T-shirtjes achter de bar die je kunt gebruiken tijdens het sporten.”

Een groot gedeelte va de ruimte is ingericht als horecalocatie. Dat is een bewuste keuze. Kortenhoeven: “De focus ligt natuurlijk op het spel. We willen een groep bezoekers tijdens de hele clinic een leuke tijd bezorgen. We hebben de beleving ingericht in ringen. In de eerste ring (1)staan de spelers – daar omheen staan de beïnvloeders (2), die aanpassingen in het spel mogen maken – dan zorgen we er voor dat ook de bezoekers (3), via diverse technieken, actief het spel kunnen volgen. De buitenste ring (4) is de horeca-ring, bedoeld voor degenen die aanwezig zijn, maar even minder interesse hebben in het spel.”

Sponsorkansen

Bob van Oosterhout van sportmarketingbureau Triple Double ging tijdens de opening van de Arena in op de sponsormogelijkheden: “De e-sports spreekt een doelgroep aan die je tegenwoordig met de massa-media nog maar lastig bereikt; namelijk jongeren. Een spelvorm leent zich uitstekend om een band op te bouwen met de speler. Je ziet dat marketeers nog zoeken naar de beste formule om hun merk in het spel te integreren. Het mag namelijk niet te nadrukkelijk gebeuren, want dat gaat irriteren. Als je het goed doet, dan biedt eSport de marketeers een instrument waar ze hun vingers bij aflikken.”

VR met sociale aspecten

Een veel gehoord kritiekpunt van VR toepassingen is dat de beleving erg geïsoleerd is. Terwijl je een activiteit tijdens een dagje uit toch vooral ‘samen’ wilt beleven. Via slimme techniek is dat bij de eSports arena ondervangen. Spelers kunnen elkaar zien als avatars en ook het publiek dat de spelers gadeslaat, kan via schermen of augmented reality meekijken in de virtuele spelwereld. De interactie met het publiek gaat zelfs nog een stapje verder: Mensen uit het publiek kunnen het spel beïnvloeden door bijvoorbeeld puntenrijke items aan het spel toe te voegen. De spelontwikkelaars willen in de toekomst internationale toernooien organiseren waardoor spelers op verschillende fysieke locaties elkaar in de virtuele arena kunnen ontmoeten.

Een augmented reality toepassing waardoor de kijkers ook de spelelementen kunnen zien – en dus de wedstrijd beter kunnen volgen.

Content niet uitsluitend voor VR

Nog een sterk punt aan dit concept is dat de content van het spel geschikt is om op verschillende devices te worden bekeken. De spelers zien het spel aanzich voorbij trekken in hun VR-bril; in de ruimte hangen diverse schermen waarop je de voortgang van het spel kunt volgen; en met een augmented reality app op een tablet worden rond de spelers de elementen van het spel zichtbaar gemaakt.

Doorontwikkeling

de officiële opening van de locatie in Eindhoven

De eerst arena is nu geopend in Eindhoven, waar o.a. sportclub PSV het initiatief heeft ondersteund. Er wordt al druk gewerkt aan de volgende locatie in Breda. Het product is ook prima geschikt om aan te laten sluiten bij een groter geheel zoals bijvoorbeeld onderdeel van een fitnesscentrum, Family Entertainment Centrum of als pop-up attractie op een festival. De ambitie van de ontwikkelaars van dit concept zie kansen om de Active eSports Arena wereldwijd uit te rollen. Ook bedrijven in de Nederlandse recreatiesector kunnen zich melden.

De Active eSports Arena in Eindhoven is een initiatief van PSV, Pillow’s Willow VR Studios en Sportscloud.

Meer informatie: neem contact op met Peter Kortenhoeven van Active eSports Arena

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *