‘Succes van Westfield Mall of the Netherlands toont dat ‘funshoppen’ toekomst heeft’

De populariteit van winkelcentrum Westfield Mall of the Netherlands staat in schril contrast met de afnemende bezoekersaantallen in de binnensteden. Dirk Mulder, sectorspecialist Trade & Retail bij ING vindt dit succes niet onverwacht. Hij betoogt dat méér winkelgebieden deze strategie van retailtainment kunnen accepteren.

Zie ook: Winkelcentrum The Mall trekt meer bezoekers dan verwacht – op fd.nl

Mulder: “Het grootste winkelcentrum van Nederland heeft van shoppen een belevenis gemaakt met een gevarieerd aanbod en verschillende faciliteiten zoals een bioscoop en een foodcourt waardoor het voor bezoekers voelt alsof ze een dagje uit zijn en ze daardoor langer blijven hangen. Ook het uiterlijk van de winkels met bijvoorbeeld veel licht, ruimte en het gebruik van goede materialen, zoals marmer en hout, draagt hieraan bij. Daarmee voldoet het aan alles wat de winkelbezoeker van het huidige winkelen vraagt.”

Invloed corona op fysieke winkels

Sinds corona is winkelen in de binnenstad minder populair geworden. Zo werden in 2021 over het gehele jaar 14,5% minder passanten in de winkelstraten geteld dan in 2020. Dat blijkt uit cijfers van Retail adviesbureau RMC. Daarnaast is een duidelijke verandering zichtbaar van ‘funshoppen’ naar ‘runshoppen’ waarbij het gaat om snel en gericht noodzakelijke aankopen doen.

De afname in het aantal winkelbezoeken zorgt voor lege panden in de hoofdwinkelstraten. Deze winkelstraten staan onder toenemende druk omdat regionale bezoekers en toeristen sinds de uitbraak van corona wegblijven. Volgens cijfers van Stec Groep staat op dit moment 15% van de winkelpanden leeg. In de vijftien grootste binnensteden zoals Amsterdam en Rotterdam verdubbelde de leegstand in de afgelopen drie jaar.

Zie ook: Aantrekkelijke binnensteden na de coronacrisis – op Pretwerk.nl

Funshoppen en retailtainment

Het succes van een winkelcentrum zoals Westfield Mall of the Netherlands toont aan dat er in Nederland zeker behoefte is aan funshoppen. Daarmee heeft winkelen in de binnenstad absoluut nog potentie. Maar dan moet het aanbod en de aantrekkelijkheid van de winkels door de betrokken partijen wel gezamenlijk beter worden aangepast op de behoeften van de huidige winkelbezoeker.

Eigendom van winkelcentrum bij één partij is groot voordeel

Door het eigenaarschap bij één partij te leggen kan de eigenaar zorgen voor een aantrekkelijke en veilige publieke ruimte, een goede samenstelling van het winkelaanbod, eenduidige uitstraling van de winkelpuien, duidelijke openingstijden en gezamenlijke marketinginspanning waaronder het organiseren van klantevenementen. Bij verdeeld bezit is dit toch afhankelijk van de bereidheid van de eigenaar om hieraan mee te werken. Daarnaast kan de afstemming ontbreken.

Wat helpt is een goede samenwerking tussen overheid, vastgoed, Retail, cultuur en bewoners. Belangrijk hierin is een actieve winkeliersvereniging of Bedrijven Investeringszone (BIZ). Ook afstemming en samenwerking tussen vastgoedeigenaren in een winkelgebied is van belang. Westfield Mall of the Netherlands kan hiervoor als inspiratie dienen.

Meer informatie: https://nl.westfield.com/mallofthenetherlands

Door: Dirk Mulder, sector specialist Trade & Retail bij ING Sector Banking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *