Stichting Streekeigen Product Nederland (SPN) nodigt producenten en verkopers van streekproducten uit voor een inspirerende workshopserie rondom boerderij- en huisverkoop van (streek)producten. Tijdens deze avonden worden doelgroep, communicatie, marketing, winkelinrichting en samenwerkingsmogelijkheden onder de loep genomen.
SPN heeft in 2009 het driejarige programma ‘Streekproducten … uut Grunnen’ opgezet. Doel van het programma is de productie en afzet van streekproducten in Groningen een verdere impuls te geven en te organiseren in robuuste verbanden. SPN werkt binnen dit project samen met de Stichting Waddengroep, de Stichting Keurmerk Streekproducten Groningen, de Stichting Keurmerk Streekproduct Westerwolde en de Plattelandswinkels Groningen.
De workshops zijn gratis toegankelijk en onafhankelijk van elkaar te volgen. Het programma is van 19.45 tot 21.45 uur.
Belangrijk: deelnemen aan de workshop kan uitsluitend na aanmelding via bulder@erkendstreekproduct.nl . In deze mail graag aangeven:
– uw naam en eventueel de naam van degene die met u meekomt;
– vanuit welk bedrijf of welke organisatie u komt;
– welke workshop(s) u wilt volgen;
– eventuele vragen die u graag behandeld wilt zien.
Uw aanmelding dient vóór 16 februari a.s. binnen te zijn.
Dinsdag 21 februari 2012: Boer zoekt mond door Joke Feenstra van Syntens
Locatie: Plattelandshuis, Hendrik Westerstraat 24, Ten Boer
Hoe vergroot u de afzet van uw streekproducten? Wie is uw klant? Wat zijn de behoeften en hoe kunt u inspelen op deze behoeften? Wat wilt u uitstralen? Welke prijs past bij uw product? En hoe kunt u uw doelgroep bereiken? Streekproducten kunnen een bredere afzet vinden als ze duidelijker worden gepositioneerd. De consument moet gericht worden aangesproken. Waarden als biologisch, ambachtelijk en authentiek worden in boerderijwinkels veelal onvoldoende naar voren gebracht, maar zijn zeer belangrijk voor de primaire doelgroep van streekproducten. Door hierbij stil te staan kunt u een grotere afzet van uw product creëren.
Maximaal 15 deelnemers; bij veel belangstelling wordt de workshop herhaald op donderdag 8 maart.
Donderdag 8 maart 2012: Eventueel herhaling Boer zoekt mond
Locatie: Plattelandshuis, Hendrik Westerstraat 24, Ten Boer
Woensdag 21 maart 2012: Boer in beeld door Pieter Diphoorn van Syntens
Locatie: Plattelandshuis, Hendrik Westerstraat 24, Ten Boer
Wilt u online geen kansen laten liggen? Bent u nieuwsgierig en wilt u ook écht aan de slag met sociale media? Het strategisch belang van sociale media staat centraal in deze workshop. Ook vragen als ‘wat levert het me op?’, ‘kost het niet te veel tijd?’ en ‘waar kan ik mijn doelgroep vinden?’ komen aan bod. Er worden voorbeelden van ondernemers getoond die reeds met succes online netwerken en daar zakelijk profijt van hebben. Deze workshop is een goede voorbereiding op een verdere verdieping die u als ondernemer eventueel samen met een expert op het gebied van sociale media kunt maken.
Woensdag 4 april 2012: Vers van de boer door Maria van Boxtel, adviseur en ondernemer
Locatie: Plattelandshuis, Hendrik Westerstraat 24, Ten Boer
Hoe pak je huisverkoop slim aan? Hoe combineer je optimaal je eigen producten met inkoop tot een goed assortiment voor jouw klanten? En hoe combineer je biologische producten met niet-biologische producten? We bespreken kansen en samenwerkingsmogelijkheden op het gebied van boerderij- en huisverkoop.
Deelnemers ontvangen gratis het ‘Handboek directe verkoop van boerderijproducten’ (1 exemplaar per bedrijf).
woensdag 18 april 2012: Op de boerderij door Maria van Boxtel, adviseur en ondernemer
Locatie: Fruitteeltbedrijf Oudenbosch, Heereburen 17 te Niehove
Tijdens deze workshop gaat u op bedrijfsbezoek bij een boerderijwinkel. Hoe ziet een aantrekkelijke winkel er uit? Winkelinrichting en directe verkoop van boerderijproducten worden onder de loep genomen. Wat is er nodig voor de professionalisering van boerderijwinkels? Wat levert investeren in bouw of verbouw van de winkel op?
Deelnemers ontvangen gratis het ‘Handboek directe verkoop van boerderijproducten’ (1 exemplaar per bedrijf).
Meer informatie: www.plattelandswinkels.com
Eén reactie
Die workshops zijn eigenlijk niet te missen. Misschien is juist een beetje extra knowhow voldoende om een wat grotere afzet met wat betere prijzen te krijgen voldoen. En een workshop kost je niet zoveel tijd en organisatie om hem te volgen. Eva Joos.