Op 19 november werd diep in de Brabantse bossen, in Nederheide, de netwerkdag de Netwerkdag Plattelandstoerisme Brabant georganiseerd. Omdat juist cross-overs zorgen voor de meest succesvolle vernieuwingen in een branche, waren partijen uit de natuur, cultuur en sport uitgenodigd om hun visie te geven op kansen voor het platteland als recreatief product.
De uitnodiging van Staatsbosbeheer
Harry Hekhuis is hoofd ontwikkeling en beheer van Staatsbosbeheer (SBB) in Zuid-Nederland. Hij start maar meteen met het slechte nieuws; “Door de bezuinigingsplannen blijft er van het budget, beschikbaar gesteld door de overheid, nog maar 1/3 over t.o.v. het huidige niveau. Dat gaat waarschijnlijk vooral ten koste van voorzieningen in de groene gebieden. Maar zover is het nog niet, en er liggen volop kansen voor samenwerking met de recreatiesector.” Staatsbosbeheer nodigt ondernemers uit om te zoeken naar win-win situaties. In de praktijk zijn de eerste voorbeelden al gerealiseerd; parkeerplaatsen en routes in het Mastbos worden nu door recreatiebedrijven onderhouden.
Natuurpoorten zijn bij uitstek geschikt om samen te werken. In Brabant wil SBB er 30 tot 35 realiseren. Verder ziet Hekhuis nog volop onontdekte parels die ook recreatief beter ontwikkeld kunnen worden. Als voorbeeld noemt hij o.a. De Meinweg.
Volgens Hekhuis hoeven ondernemers niet bang te zijn voor Natura 2000 wetgeving vanuit Europa; “Uiteindelijk bepalen we zelf hoe we die wetten invulling gaan geven. Voor recreatie levert dat in principe geen belemmering op.”
Natuurpoort Nederheide, waar het congres plaats vond, is een van de eerst gerealiseerde Natuurpoorten. Daar heeft de ontwikkeling tien jaar geduurd. De ondernemers in de zaal, waaronder Jan Overeem van Natuurpoort Nederheide, zien wel goede kansen; “Maar dan moet de ontwikkeling wel wat sneller gaan.”
Meer informatie: www.staatsbosbeheer.nl
Van Gogh was fan van het Brabants Landschap
Frank van den Einden, directeur van Van Gogh Brabant, laat zien dat er volop aanhaakmogelijkheden zijn bij een van de bekendste Brabanders allertijden: “Het is helaas nog bij te weinig mensen bekend dat Van Gogh uit Brabant komt. Een kwart van zijn schilderijen heeft hij geschilderd in Nuenen. Internationale toeristen komen nu vooral naar het Van Gogh Museum in Amsterdam, maar uit onderzoek blijkt dat deze doelgroep ook is geïnteresseerd in het leven van Van Gogh. Dat biedt dus kansen voor Brabant. Voor ondernemers uit de plattelandsrecreatie zijn de raakvlakken helemaal duidelijk; Een van de favoriete onderwerpen in de schilderijen was het Brabantse landschap. Wat veel mensen niet weten is dat Van Gogh ook veel verhalen heeft achtergelaten; vooral briefwisselingen. Ook die verhalen zijn een prima uitgangspunt voor een recreatief product met inhoud en beleving.”
Van den Einden nodigt ondernemers uit om aan te haken; “Maak vooral ook gebruik van de expertise die er al is. Zorg dat je verhaal klopt, want alleen op die manier geeft je echt betekenis aan een bezoek.”
Meer informatie: www.vangoghbrabant.com/nl
De kracht van sport is entertainment en beleving
Bob van Oosterhout, van sportmarketingbureau Triple Double, geeft inzicht in de manier waarop sport gebruik maakt van haar sterke punten: “Sport is entertainment. Niet zozeer het spelletje, maar de kijkcijfers en de beleving zijn voor sportmarketeers belangrijk. Als begeleider van sponsors zoeken we daarom altijd naar de passie en emotie die de fans bij een sport ervaren. Dat kun je ook vertalen naar het platteland, de natuur en een recreatiebedrijf. Stel jezelf eens de vraag; Waarom gaan mensen nu écht naar een gebied? Wat willen ze daar beleven en welke emoties zijn voor hen belangrijk?”
Ook geeft van Oosterhout mee dat bedrijven moeten durven te kiezen: “Als je voor iedereen aantrekkelijk wilt zijn, dan kun je je nooit goed profileren. Wees dan ook niet bang om ook enkele doelgroepen af te schrikken.”
Een mooi praktijkvoorbeeld van een recreatiebedrijf dat onlangs door Triple Double is begeleid is De Efteling: “Zij wilden eigenlijk een schaatsploeg gaan sponsoren, met als doel om de Winterefteling, en de 365 dagen openstelling meer bekendheid te geven. We hebben ze aangeraden om de eredivisie te sponsoren. Zij zijn nu sponsor van ‘de winterstop’. Juist door onverwachte combinaties te maken val je veel meer op!”
Meer informatie: www.tripledouble.nl
Voorbeeldbedrijf plattelandsrecreatie
Tot slot van de dag werd ook de prijs uitgereikt voor het beste Brabantse initiatief op het gebied van Plattelandsrecreatie. De prijs ging dit jaar naar Bioboerderij Het Schop. Zij ontvangen jaarlijks zo’n 10.000 gasten die vooral afkomen op de biologische kookworkshops. Gedeputeerde Pauli reikte de prijs uit en roemde het ondernemerschap van de familie van den Broek: “Kookworkshops en gezond eten zie je tegenwoordig steeds vaker op TV. Het is een heel populair onderwerp. Daar weet dit bedrijf uitstekend op in te spelen.”
Pauli wil zich verder sterk maken om van de recreatiesector een topsector te maken: “In Brabant hebben we gelukkig een hele sterke tech-sector. Maar juist in de recreatiesector ontstaan de banen voor mensen met een wat lagere opleiding. En die zijn voor ons ook heel belangrijk.”
Meer informatie: www.hetschop.nl
Meer informatie: www.vrijetijdshuis.nl/