Een grote ergernis van recreanten is zwerfafval. Toch zijn het vaak de mede-recreanten die de overlast veroorzaken. Staatsbosbeheer constateert de laatste maanden ook een grote toename van het dumpen van groot afval in natuurgebieden. Gebiedsbeheerders, gemeenten en ondernemers proberen ondertussen met imagocampagnes het publiek op te voeden. Maar heeft dit voldoende effect?
Staatsbosbeheer als afvalverwerker
Staatsbosbeheer contateert dat mensen steeds vaker en steeds grotere hoeveelheden afval in de natuur dumpen. Het gaat vooral om huis- en bouwafval, maar ook om autobanden of restanten van hennepplantages. Dit is niet alleen schadelijk voor dieren en planten, maar vermindert ook de natuurbeleving bij recreanten. Natuurorganisaties moeten grote inspanningen verrichten om het afval op te ruimen. De kosten daarvan lopen jaarlijks in de vele duizenden euro’s.
Staatsbosbeheer heeft op zijn terrein in het Friese Twijzel afvalcontainers moeten plaatsen om de grote hoeveelheid troep te verzamelen die wordt gevonden. Boswachter Jeffrey Huizenga: “Het varieert van asbestplaten tot tl-buizen. Er wordt zo veel afval gedumpt dat we die dagelijks kunnen legen.” In een speciaal regionaal handhavingsoverleg wordt al cameratoezicht in Friese natuurgebieden overwogen om het probleem terug te dringen.
Zie ook: www.staatsbosbeheer.nl
Peuken op het strand
Een ander initiatief is opgezet door Nederland Schoon in samenwerking met sigarettenfabrikant Japan Tobacco International. Zij strijden tegen peuken op het strand. Peuken hebben een afbraaktijd van maar liefst 2 jaar. Recent is het project op het Zeeuwse eiland Walcheren uitgerold, na een eerdere succesvolle campagnes in Zandvoort.
Voor het komende strandseizoen staan diverse activiteiten gepland in Walcheren. Er worden 22.500 persoonlijke zakasbakjes (zgn. Barkadera’s) ter beschikking gesteld aan horeca, tankstations, campings en strandpaviljoens. Daarnaast zijn er 200 speciale tegelasbakken (zgn. DropPits) langs de boulevard, bij strandopgangen en strandpaviljoens geplaatst. Verder wordt de boodschap door de inzet van diverse outdoor media zoals moving billboards en abri’s uitgedragen.
Bedrijven die ook de peuken willen aanpakken kunnen via Nederland Schoon info@nederlandschoon.nl een peukenpaal verkrijgen die ze vervolgens zelf moeten beheren. Via www.barkadera.nl kan men persoonlijke asbakjes verkrijgen, die men als aantrekkelijk gadget kan verkopen. Enkele strandpaviljoens hebben hiermee al goede ervaring.
Meer informatie: www.nederlandschoon.nl
Afvalkabouter in het Vondelpark
Jaarlijks genieten twaalf miljoen bezoekers van het Vondelpark. Vorig jaar lieten bezoekers samen 350.000 kilo afval achter, te vaak zonder de moeite te nemen om het in een afvalbak te gooien. Het stadsdeel en de Vereniging Vrienden van het Vondelpark willen dit gedrag ombuigen, zodat het Vondelpark ook op drukke dagen een mooie en schone plek blijft voor alle bezoekers van het Vondelpark. Dit doen zij door zelf als gastheer op te treden en door een gastheer in te zetten. De Vondelkabouter heet de bezoekers welkom in het park en heeft tegelijk een ‘klein verzoek’: gooi je afval in de afvalbak. Er komen acties van vrijwilligers om deze boodschap te ondersteunen.
Het Amsterdamse reclamebureau KesselsKramer ontwikkelde de middelen die aandacht vestigen op de nieuwe aanpak in het Vondelpark. De Vondelkabouter presenteert zich als sympathieke gastheer van het park met slechts een klein maar essentieel verzoek: laat het park schoon achter. Hij verschijnt op borden aan lantaarnpalen, op afvalbakken en afvalzakken,( twittert @vondelkabouter) en is gastheer op Facebook (facebook.com/hetvondelpark). De internationaal bekende Amsterdamse kunstenaar Parra ontwierp de Vondelkabouter.
Meer informatie: www.degroenestad.nl
Zelf aan de slag
De stichting Nederland Schoon biedt ondersteuning aan activiteiten die Nederland schoon houden. Op de website staan diverse producten, zoals ondersteuning van een ‘opschoondag’, campagnemateriaal, of een toolkit voor schone evenementen.
Meer informatie: www.nederlandschoon.nl
Eén reactie
Zwerfafval tegengaan is een goede zaak. Maar op deze manier het roken ”promoten” gaat me toch wel erg ver. Kinderen die deze billboard zien, worden tot roken gestimuleerd. Is dat de bedoeling?
Zwerfafval is niet goed voor het milieu, dat is me bekend. Maar hoeveel bomen kosten deze billboards? En alle benzine voor het rondrijden om het op te hangen op straathoeken! Ik denk dat al die peuken bij elkaar minder vervuilen…. Goed om bij de volgende actie over na te denken.