Zoo’s moeten inzetten op betekenisvolle belevingen

De Nederlandse (en internationale) dierentuinen moeten bewuster omgaan met belevingsinstrumenten. Dat blijkt uit een onderzoek van NHTV-docent Goof Lukken naar de strategische positionering van de Nederlandse zoo’s en de rol van de belevingseconomie hierbij. De meeste toekomstkansen voor dierentuinen liggen op het gebied van differentiatie (duidelijk onderscheidend vermogen zoals Safaripark Beekse Bergen) en specialisme (zoals Apenheul en Dolfinarium).

in de Apenheul
in de Apenheul

Door de inzet van de juiste instrumenten kunnen dierentuinen de consument een betekenisvolle beleving bieden. Als ze daarnaast nog een duidelijke keuze voor de regionale of (inter)nationale markt maken, kunnen de Nederlandse zoo’s hun leidende positie in de wereld behouden.

Hoogste dierentuindichtheid van de wereld
Nederland kent de hoogste dierentuindichtheid per inwoner van de wereld, met maar liefst 16 erkende dierentuinen. Door de diversiteit en volwassenheid van de markt is ons land een representatief voorbeeld voor de wereldmarkt. Internationaal bezoeken meer dan 700 miljoen mensen jaarlijks een erkende dierentuin. Ruim 10 miljoen bezoeken vinden plaats in Nederland. ‘Dit geeft niet alleen het bereik aan van zoo’s, maar ook de grootte van deze leisurebedrijven. Verdere professionalisering van de dierentuinen op het bedrijfskundige en managementvlak is noodzakelijk. Daarnaast dwingen maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de sanering van de subsidies, de dierentuinen om ook meer bedrijfsmatig naar hun organisaties te gaan kijken’, aldus Lukken.

Betekenisvolle beleving zowel commercieel als ideëel interessant
De belangrijkste aanbeveling uit het onderzoek is dat de collectie van de dieren niet meer leidend voor het management moet zijn, maar de betekenisvolle beleving die bezoeker mee krijgt.

Dierentuinen blijken veel belevingsinstrumenten in handen te hebben. Zij kunnen door hun rol in zowel natuurbescherming als in natuureducatie een betekenis aan hun beleving meegeven. Hierdoor hebben zij een bijzondere rol in de vrijetijdsindustrie. Dierentuinen kunnen meer bewust gebruik maken van belevingstools als thematische keuzes, storytelling, spel en attracties. Uiteindelijk creëren ze op deze manier edutainement (leuk maar vooral betekenisvol leren). De onderzoeker ziet in de toekomst de grenzen tussen attractieparken, musea en dierentuinen dan ook verdwijnen.

Het onderzoek
Dit kwalitatieve onderzoek heeft in de afgelopen twee jaar plaatsgevonden. Er werden diepte-interviews gehouden met directies en marketingmanagers van een representatief aantal dierentuinen*, experts en de nationale dierentuinorganisaties. Daarnaast koppelde Lukken de verkregen data aan theorieën over belevings- en managementliteratuur. Het is wereldwijd het eerste onderzoek naar strategische positionering bij dierentuinen. Met dit onderzoek rondde Lukken zijn MBA-opleiding af.

Bron: persbericht NHTV

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *