De markt van thematische attracties krijgt steeds meer concurrentie van andere vormen van vrijetijdsbesteding, zoals woonmalls, evenementen, funshoppen, koopzondagen, et cetera. De afgelopen tijd was ZKA (leisure consultants) betrokken bij diverse plannen en initiatieven voor uitbreiding van bestaande dagattracties of plannen voor nieuwe voorzieningen. De ontwikkelingen maken duidelijk dat er nog steeds ruimte is voor impulsen op de markt. In dit artikel gaat ZKA in op een aantal belangrijke aandachtspunten die initiatieven kansrijk maken.
Uitbouwen van bestaande succesvolle concepten
“Onze ervaring is dat het succes vaak staat of valt bij de invulling en de kwaliteit van het geboden product en de aansluiting hiervan bij de markt, het bestaande bedrijf en de omgeving. Dit geldt zowel voor uitbreidings- als nieuwe plannen”, zegt adviseur Bennie Roelands. Wanneer een bestaande attractie uitbreidingsplannen heeft, is vaak een goede basis aanwezig voor deze uitbreiding. Er zijn potentiële schaalvoordelen en mogelijkheden voor efficiency. Het nieuwe aanbod moet echter wel een slimme toevoeging zijn en aansluiting hebben bij de huidige thematiek van het bedrijf. “Onlangs adviseerden wij een ondernemer in het midden van het land. De uitbreidingsplannen borduurden voort op zijn huidige product. Daarnaast werden nieuwe doelgroepen aangetrokken, die werden verleid om langer te blijven. Een goed voorbeeld van een bedrijf dat een stevig fundament uitbouwt en slimme verbindingen zoekt binnen het bedrijf.”
Passie onderbouwen met marktanalyse
Voor nieuwe attracties is van belang dat duidelijke keuzes worden gemaakt. Een ondernemer kan kiezen voor volume en plannen hebben voor een grootschalige voorziening of focussen op prijs (korting, acties) of op kwaliteit. “Wij zien de laatste maanden dat er veel wordt gekozen voor kwaliteit en onderscheidend vermogen qua inhoud”, aldus Roelands. “Een idee voor een nieuwe thematische attractie is vaak geboren uit de passie en interesse van de initiatiefnemer. Zij zijn van plan hun passie uit te bouwen tot publiekstoegankelijke attractie. Dit levert vaak interessante concepten op van crossovers met andere sectoren, variërend van sportconcepten tot ideeën waarin combinaties gelegd worden met cultuurhistorie of natuur en landschap.” Van belang is dat vooraf een weldoordacht business model is ontwikkeld, gebaseerd op een goede marktanalyse: een onderbouwde droom.
Benutten van omgevingskwaliteiten
Een ander aandachtspunt is dat de omgeving wordt geïntegreerd in het bedrijf. Dit wordt niet altijd optimaal benut. Het is gemakkelijker en meer kansrijk om samen te werken met anderen dan zelfstandig de markt te bewerken. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld Park Gravenrode in Zuid-Limburg. In dit gebied zijn verschillende vrijetijdsaanbieders gevestigd met onder andere GaiaZoo en SnowWorld. Hierdoor ontstaan veel combinatiemogelijkheden en een grote synergie. De consument heeft keuzemogelijkheden en de ondernemers kunnen gezamenlijk een interessant en gevarieerd (meerdaags) uitje aanbieden. De omgevingskwaliteiten zijn een belangrijke schakel bij het opzetten van een exploitabel business model en dragen eraan bij dat een droom of passie zich ontwikkelt tot een sterk, toekomstbestendig bedrijf.
Met dank aan:
Bennie Roelands, ZKA leisure consultants
Meer informatie: b.roelands@zka.nl of 06-5392 9885.
Eén reactie
Beste Bennie,
De laatste alinea van je artikel en de laatste zin geven de crux weer.
De omgeving wordt helaas veel te vaak genegeerd en gebruikt in de recreatiesector.