Symbolica: wapenfeit van 35 miljoen stimuleert Efteling-overnachting

In de ambitie om de kaap van 5 miljoen bezoeken per jaar te halen, lijkt de 65-jarige Efteling in een niet te stuiten investeringsdrang te zijn geschoten. Werd op 31 mei, de ‘echte’ verjaardag van het park, vakantiepark Loonsche Land nog geopend, dit weekend konden de eerste parkbezoekers Symbolica bezoeken: het Paleis der Fantasie.

Opening Symbolica voor het publiek. FOTO LEVIN & PAULA PHOTOGRAPHY VOF

Het 35 miljoen euro kostende paleis, vormgegeven naar het achtergrondverhaal van parkmascotte Pardoes de Tovernar, herbergt een kwalitatieve darkride zoals weinig parken ter wereld die zouden kunnen presenteren.

Na het doorlopen van de meandering, die zich door een oud stukje Efteling-bos, twee wachtpaviljoenen en de paleistuin slingert, betreden de bezoekers de ontvangsthal. Daar leest een animatronic van lakei O. J. Punctuel de huisregels voor, waarna hij bruut wordt gestoord door Pardoes. De olijke tovernar nodigt de gasten uit om mee te gaan in Fantasievaarders, trackless voertuigen (30 in totaal), die zelfstandig een rit door het paleis maken. Dat kan in drie routes, die ieder ietwat verschillen:

  • De Muziektour
  • De Heldentour
  • De Schattentour

De rit wordt begeleid door hoffelijke muziek, die iedere scène weer net iets anders is. In deze eerste dagen na opening wordt de attractie voornamelijk lovend ontvangen door het publiek.

Hoge herhalingswaarde = hoge return on investment
De Efteling heeft drie manieren gevonden om de attractie een grotere herhalingswaarde te geven dan welke attractie uit het park dan ook. Ten eerste kan de bezoeker kiezen uit drie enigszins verschillende ritten. Zo voert de Schattentour langs een grote diamant die in een spiegelruimte lijkt te zweven, zien gasten in de Muziektour een soort op hol geslagen fantasie-muziekinstrument en kunnen bezoekers twee harnassen tegen elkaar laten vechten in de Heldentour. Andere darkrides in het park missen dit keuze-element: Fata Morgana, Droomvlucht of Carnaval Festival zijn immers ieder ritje hetzelfde.

Een tweede element dat herhalingsbezoek stimuleert is de overdadigheid aan wat er allemaal in het paleis te zien is. De attractie is rijkelijk gevuld met details: kleine beeldjes, koninklijke meubels, opgezette fabeldieren, verwijzingen naar andere attracties en Efteling-ontwerpers, sierlijke kroonluchters en zware gordijnen. Details, details, details: overal om de bezoeker heen, van vloeren tot plafonds, geen hoekje is onbedekt. Zelfs na de drie verschillende ritten is het nog onmogelijk om alle informatie te verwerken. Ook van de voorshow bestaan meerdere versies, en in de wachtrij laat het elitaire hoofdpersonage O. J. Punctuel heel wat verschillende mededelingen door de intercom schallen (‘Wil die meneer daar met die licht wijkende haargrens dat vettige vuiltje van zijn bril vegen? Dank u!’)

Tot slot heeft ieder voertuig een eigen dashboard met een interactief paneel. Daarmee kunnen elementen in de rit worden bestuurd: de diamant fonkelt, het toverorgel speelt muziek en de harnassen gaan in gevecht. In de chique balzaal kunnen de karretjes een extra rondje draaien met de knoppen. Vooral jonge kinderen vinden deze functie te gek: na een testronde met honderden basisschoolkinderen werd vooral dit digitale element enthousiast ontvangen.

Ook in het Frans én in het ‘Symbolicaans’

Thank you, merci
De Efteling is de laatste jaren bezig om meertaligheid een hoge prioriteit te geven. In de nieuwe achtbaan Baron 1898 spreekt het hoofdpersonage de durfals toe in het Nederlands én Engels. In Symbolica wordt die meertaligheid naar een nog hoger niveau getild: er worden onder meer zinnen en woorden in het Nederlands, Engels, Duits, Frans en Chinees gesproken. Ook zijn alle belangrijke teksten in de attractie in vier talen te lezen. Met het Efteling Hotel, Efteling Bosrijk en Efteling Loonsche Land wordt namelijk ook gericht op de buitenlandse markt.

Ezeltje Strekje!
De investering van 35 miljoen betekent wederom een aardige hap uit de sprookjesspaarpot van de Efteling. De investeringsbudgetten lijken echter oneindig: met vakantiepark Loonsche Land (2017, 30 miljoen), Pinokkio (2016, 2 miljoen), Baron 1898 (2015, 18 miljoen), fase 2 van Efteling Bosrijk (2015, 18 miljoen) De Nieuwe Kleren van de Keizer (2013, 1,6 miljoen), Aquanura (2012, 17 miljoen) en Raveleijn (2011, 30 miljoen) blijft de Efteling-trein flink op stoom doorstoten.

Het dak van Symbolica, bedekt met zonnepanelen

Het is natuurlijk geen toeval dat Symbolica de gast verleidt om meerdere keren terug te komen. Zowel het ontwerpteam van de attractie als de directie van het park benadrukt in alle mogelijke media-uitingen dat ‘bezoekers toch wel echt méér dan één keer in de attractie willen stappen!’. Met wachtrijen die met gemak op kunnen lopen tot een uur of meer per rit – de single rider line niet meegerekend -, betekent dit in één klap een flinke extra dagvulling. Dat de Efteling met deze attractie inzet op een grote herhalingswaarde, is een slimme keus. Elke dag een ander ritje? Nog eens aansluiten en de hele rit achterstevoren kijken? Het kan allemaal wanneer je niet dezelfde avond alweer naar huis moet. En dát lijkt vooral wat het Kaatsheuvelse themapark voor ogen heeft. Het paleis mag dan wel 35 miljoen gekost hebben, met zo’n trekpleister van dit formaat, die voor peuters tot bejaarden interessant is, hebben ze een slimme zet gedaan. Dan hoef je geen Langnek te heten om in te zien dat zulke gedurfde investeringen een successtrategie ondersteunen.

De Efteling kiest voor een lang en gelukkig sprookje – op naar de volgende 65 jaar. “Illumina, Fantasia, Symbolica!

Zie ook: Efteling werkt toe naar de opening van attractie Symbolica

Meer informatie: www.efteling.com/nl/park/attracties/symbolica

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *