Het mooie weer komt er aan, de fiets gaat de schuur weer uit voor het maken van fietstochten in de natuur. Aan het begin van een nieuw fietsseizoen presenteert het Landelijk Fietsplatform nieuwe cijfers over het recreatieve fietsgebruik in Nederland. De cijfers spreken boekdelen: per jaar worden bijna 200 miljoen recreatieve fietstochten ondernomen, resulterend in € 450 miljoen aan bestedingen onderweg. Vooral het inkomende toerisme biedt volop kansen voor verdere groei. ‘Nederland Fietsland’ is echter geen vanzelfsprekendheid; de kwaliteit van de voorzieningen staat onder druk en versnippering dreigt. Een landelijk gecoördineerde kwaliteitsslag en promotie-impuls is nodig.
Grote impact recreatief fietsen
De cijfers die het Fietsplatform presenteert zijn afkomstig van het ContinuVrijeTijdsOnderzoek (CVTO) en het Continu Vakantie Onderzoek (CVO) van NBTC-NIPO Research. Het Fietsplatform heeft hier aanvullende vragen bij laten meelopen. Actuele gegevens van RAI/BOVAG over fietsverkoop completeren het beeld. De cijfers tonen de enorme impact. Met name het inkomende toerisme biedt volop kansen voor verdere groei. Samen met partners als de ANWB en NBTC Holland Marketing waarschuwt het Fietsplatform dat dit geen vanzelfsprekendheid is. Om de belangstelling en effecten vast te houden en de kansen voor groei te benutten, blijft het nodig te investeren in kwaliteit en continuïteit van het aanbod aan paden en routes en in krachtenbundeling wat betreft voorlichting en promotie. Dit signaal werd dinsdag 4 maart ook afgegeven tijdens het ANWB-NBTC-Fietsplatform vakcongres Nederland Fietsland – feit of fictie. Tijdens dit congres presenteerden Tweede Kamerleden Paulus Jansen (SP), Duco Hoogland (PvdA) en Sander de Rouwe (CDA) een initiatiefnota met tientallen concrete aanbevelingen voor de uitbouw en betere benutting van het Nederlandse fiets- én wandelnetwerk.
Voorzieningen onder druk
De nieuwe cijfers tonen een blijvende grote belangstelling. Miljoenen mensen stappen jaarlijks op de fiets voor een recreatieve tocht. En ze stappen daarbij ook massaal af, voor een hapje, drankje of onderdak. De voorzieningen voor recreatief fietsen staan echter onder druk. Nederland kent een uniek landsdekkend netwerk van langeafstandsroutes (LF-routes) en aansluitende regionale knooppuntroutes, bij elkaar ruim 30.000 km. De onderliggende paden en wegen worden echter drukker en onveiliger en het onderhoud van de routebewegwijzering door de ruim 35 beheerders schiet er steeds vaker bij in. Regionale versnippering dreigt, zowel van het aanbod als van de promotie/voorlichting van Nederland fietsland. We laten hiermee kansen liggen voor groei van het inkomende toerisme, het in stand houden van ons imago, het stimuleren van de vrijetijdseconomie en het stimuleren van actief bewegen.
Kwaliteitsslag en impuls promotie nodig
Het Fietsplatform pleit voor een landelijk gecoördineerde kwaliteitsslag en een stevige impuls wat betreft de landelijke en internationale promotie. Een pleidooi dat tijdens het congres veel bijval kreeg. Nederland mag zich meer dan welk land dan ook presenteren als ‘worlds cycling country number 1’. Het is zaak dat we ons meer bewust zijn van onze unieke positie en de promotionele waarde die dit biedt. We hebben goud in handen. Meer focus en krachtenbundeling is nodig om dit te verzilveren. De concurrentie snelt ons anders voorbij!
Bron: persbericht Fietsplatform
Meer achtergrondinformatie: www.fietsplatform.nl/fietsrecreatiemonitor/cijfers
Redactie: Zie ook het eerdere verhaal op deze website waarin politici van drie politieke partijen aanbevelingen doen om de fiets- en wandelinfrastructuur in Nederland te verbeteren.