“Het afgelopen half jaar zijn er meer veranderingen doorgevoerd dan in de laatste vijf jaar.”, laat algemeen directeur Jeroen Buter weten tijdens een rondleiding over het terrein van De Julianatoren. De focus ligt nu veel meer op beleving, en die aanpak wordt de komende jaren verder uitgebouwd. Fysieke groei van het Apeldoornse park is immers nauwelijks mogelijk op deze locatie, midden in een beschermd natuurgebied op de Veluwe. Vorig jaar trok het park 435.000 bezoekers.
Kiezen voor beleving
Julianatoren heeft een aantal scherpe keuzes gemaakt waarmee ze zich duidelijker willen profiteren. Een daarvan is een hele bewuste keuze voor de doelgroep jonge kinderen; doelgroep tot 8 jaar, met een focus op de kleintjes tussen 3 en 6 jaar. Buter: “In dit segment zijn we de marktleider van Nederland. De consequentie is dat we minder een regionaal park voor alle families worden; en steeds meer de favoriete keuze voor gezinnen / groepsuitjes met jonge kinderen uit heel Nederland.”
Ook de bewuste keuze voor beleving is weloverwogen genomen. Buter: “De grotere parken gaan de concurrentie vooral met elkaar aan met spectaculaire attracties; met bijbehorende forse investeringen. Mede door de scherpe prijsconcurrentie tussen de parken wordt de terugverdientijd een probleem. De parken kopen bovendien hun attracties veelal bij dezelfde leveranciers. Dus hoe kun je je dan nog onderscheiden? Wij kiezen er voor om de beleving op het park te verbeteren. De beleefwereld van de mascottes Jules en Julia staat daarin centraal. De mascottes lopen in het park; er zijn shows en de attracties worden steeds meer in de verhaallijn van Jules en Julia ingebouwd. Met beleving spelen we er op in dat bezoekers onze fans worden, vaker terugkomen en ons verhaal doorvertellen.”
Er wordt op dit moment ook overlegd over een tv-programma rondom de muismascottes Jules en Julia. Dat past prima in de strategie van méér beleving.
Bestemmingsplan
Het park is ooit ontstaan bij uitzichtspunt De Julianatoren. Het attractiepark is in de loop der jaren bijzonder compact uitgebouwd op het stuk grond achter de toren. Dat ging niet altijd even makkelijk. Met name het bestemmingsplan zorgt voor de nodige belemmeringen. Het grondgebied van het attractiepark staat nu nog ingetekend met bestemming ‘natuur’ en is gelegen in een Natura2000 gebied. Daarnaast ligt het park in een waterwingebied en zorgt ook de bijzondere archeologie voor de nodige beperkingen. Aan elke uitbreiding of investering gaat het nodige puzzelwerk vooraf. Het laatst obstakel dat werd geslecht was een wifi-beschikbaarheid. Via een straalzender wordt het signaal nu naar het park gebracht, want een kabelaansluiting bleek niet realistisch op deze locatie. Een nieuw parkeerterrein werd afgelopen jaar aangelegd op een locatie die net te ver weg ligt voor groepen met kleine kinderen. Een oplossing werd gevonden in een pendelbus. Buter; “We hebben er voor gezorgd dat de beleving al in de bus begint. De bussen zijn vrolijk gethematiseerd en in de bus worden de bezoekers al in de sfeer gebracht.”
Er wordt op dit moment gewerkt aan een nieuw bestemmingsplan voor het park. De onderneming heeft daarin niet alleen overleg met de gemeente Apeldoorn, maar ook partijen als omwonenden en de Gelderse Milieu Federatie worden betrokken.
Wat verder opviel…
Zelf een kijkje nemen? www.julianatoren.nl