Het gedrag van de dierentuinbezoeker in beeld

In de Verenigde Staten bezoeken zo’n 150 miljoen mensen per jaar een dierentuin of aquarium. PGAV Destinations, een adviesbureau op het gebied van attracties en bestemmingen, liet onlangs een onderzoek uitvoeren naar het gedrag van de bezoekers in een dierentuin.

Frosty de IJsbeer is een van de favorieten van het park

Aanleiding voor het onderzoek was het idee dat dierenpark-bezoekers ‘anders’ zijn dan de gemiddelde bezoeker aan een attractiepark; er is sprake van een grotere etnische diversiteit; hogere inkomens en hoger opleidingsniveau.

Misverstand opruimen; dierentuin niet alleen voor gezinnen
In het onderzoek werd onderzocht waarom iemand geen dierentuin bezocht. Verrassend hoog was het antwoord; ‘Ik heb geen kinderen’. Op dit punt valt er voor dierenparken dus nog een doelgroep te winnen. Het vraagt wel om een aanpassing in producten en programma’s; die zouden vaker gericht mogen zijn op volwassenen.

Meer ervaringen bieden
Dierentuinen zijn tot nu toe relatief terughoudend geweest met speciale arrangementen waarbij mensen meer betrokken kunnen raken bij ‘de wereld van de dieren’. Uit het onderzoek blijkt dat veel bezoekers bereid zijn om wat extra te betalen voor een bijzondere ervaring;

  • Achter de schermen tour (54%)
  • Dieren aaien / aanraken (51%)
  • (Meehelpen met) voeren (48%)
  • Zwemmen (44%)
  • Andere interactie (39%)
  • Feeding tour (35%)
  • Dagje meelopen als dierenverzorger (31%)

Routeplanning
De dierentuinbezoekers zijn relatief voorspelbaar in hun routeplanning. Zo volgt meer dan 50% de hoofdroute en gaat er van uit dat ze daarmee een compleet overzicht van het park krijgen; 22% dwaalt rond zonder plan en 19% bezoekt gericht een specifieke locatie. Bij het aanleggen van een park is de zogenaamd ‘yellow brick road’ dan ook de hoofdroute door het park, die kan worden aangekleed met commercieel interessante stopplaatsen.

Toverwoord: ‘Nieuw’
De onderzoekers kwamen er achter dat de bezoeker sneller naar een dierentuin komt voor iets ‘nieuws’ dan voor een ‘oude bekende favoriet’. Vernieuwing is cruciaal voor het succes. Maar ‘nieuw’ hoeft niet altijd duur te zijn. Met het maken van kleinere veranderingen wordt het effect al bereikt. Natuurlijk zal met een grote verandering ook de grootste klapper gemaakt kunnen worden.

Lees het hele artikel (Engelstalig) op de website www.blooloop.com

Meer informatie: www.pgavdestinations.com

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *