Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts investeert via Toerisme Vlaanderen € 4,8 miljoen in een transformatie van het Gentse Gravensteen. De iconische vesting in het hart van de stad wordt omgetoverd tot een ‘Time Castle’, dat een ruimer, jonger en internationaler publiek kan verleiden tot een bezoekje aan Gent.
“De burcht uit de 12de eeuw wordt een toeristische topattractie voor de 21ste eeuw”, zegt Weyts. “Heel Gent zal daar mee van kunnen genieten”.
Het Gravensteen is een unieke toeristische troef: nergens in de wereld staat een vergelijkbare massieve burcht in het hart van de stad. De nogal traditionele invulling komt echter niet tegemoet aan de hoge verwachtingen van het internationale toeristische publiek, dat altijd op zoek is naar nieuwe beleving. Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts ziet in het Gravensteen een unieke opportuniteit om de toeristische uitstraling van Gent en heel Vlaanderen verder te verhogen.
Het team van Historische Huizen Gent, dat de monumenten van de Stroppenstad overkoepelt, gaat van het Gravensteen het ‘Time Castle’ maken. Met creatieve, moderne en prikkelende middelen zoals virtual reality zal de geschiedenis tot leven gewekt worden. Er komt een audiotour voor elk doelpubliek: voor kinderen, voor ouderen, voor de meerwaardezoeker, maar ook voor fans van gruwelverhalen of voor mensen die alleen tijd hebben voor de absolute hoogtepunten. Comedian Wouter Deprez en illustrator Randall Casaer tekenen voor de creatieve invulling.
Ook de infrastructuur van het Gravensteen wordt grondig aangepakt. Er komt een gloednieuwe en grote onthaalruimte, ondergronds sanitair, een lockerruimte, een auditorium, een sfeervol café en een lift voor een betere toegankelijkheid. Bezoekers zullen kunnen rekenen op meer comfort en een warmere omkadering. Het totale prijskaartje wordt geraamd op € 29 miljoen (exploitatiekost over 10 jaar inbegrepen). Weyts investeert via Toerisme Vlaanderen € 4.793.519.
Gents schepen van Toerisme Annelies Storms: “Het Gravensteen is met zo’n 300.000 bezoekers per jaar de belangrijkste toeristische attractie in onze stad. IVA Historische Huizen wil met het project Time Castle het Gravensteen herinrichten als een plek om van binnenuit te beleven. De bezoekers van vandaag verdienen hier een nieuwe dynamiek, een gedifferentieerde storytelling en een warme bezoekersomkadering. Dankzij dit hefboomproject kunnen we onze ambities ten volle waarmaken. ”
De uitbouw van het Time Castle zal veel extra toeristen verleiden tot een bezoekje aan Gent. Van de 300.000 bezoekers die nu al hun weg vinden naar het Gravensteen komt tot 70% uit het buitenland. Het Time Castle mikt op 500.000 bezoekers per jaar. Goed voor 140.000 extra buitenlandse bezoekers voor Gent op jaarbasis. Weyts: “Dit wordt een hefboom voor de lokale economie. Bezoekers van het Time Castle zijn ook gasten van de lokale hotels, hostels en B&B’s, klanten van de lokale handelaars en dus gulle sponsors van Gent”.
Vanaf 2018 kan iedereen de nieuwe scenografie en de nieuwe audiogidsen komen ontdekken. De volledige restauratie duurt tot 2021. Tijdens de werken blijft het Gravensteen gewoon open.
Meer informatie: https://gravensteen.stad.gent