GeoFort; attractie met een missie

‘Navigatie’, ‘plaatsbepaling’, ‘routes’, ‘gps’, Het zijn onderwerpen waar we iedere dag mee te maken hebben. We denken er eigenlijk nauwelijks bij na als we de techniek gebruiken, maar de maatschappij zou een chaos worden als deze technieken ontbraken. GeoFort wil de wereld van navigatie zichtbaar en begrijpelijk maken voor het grote publiek, en doet dat door bezoekers er actief kennis mee te laten maken.

Ervaringscentrum
De initiatiefnemers, Willemijn Simon van Leeuwen en Bart Bennis, begonnen zes jaar geleden met een idee, en hebben in juni 2012 het GeoFort geopend als dé educatieve attractie op het gebied van cartografie en navigatie.
Op de locatie wordt aandacht besteed aan diverse vormen van navigatie; zowel in onze maatschappij als in de dierenwereld. Zo maakt de zalm gebruik van geursporen, terwijl vleermuizen echo gebruiken om zich te oriënteren. Met de opkomst en brede verspreiding van gps is er een wereld van nieuwe mogelijkheden open gegaan; ook voor de recreatiesector. Het GeoFort besteed dan ook ruim aandacht aan de nieuwe technieken en laat bezoekers zelf ervaren wat de mogelijkheden zijn.
Voor het eerste (halve) jaar wordt gerekend op een bezoekersaantal van 25.000.

Drie doelgroepen
De stichting richt zich met de attractie op drie doelgroepen: gezinnen, scholen en de zakelijke markt.

Scholen en gezinnen kunnen een leerzame route over het fortterrein maken. Daarbij bezoeken ze diverse attracties zoals; het zalmdoolhof (route zoeken op basis van geur), de vleermuisspeurtuin (met o.a. een kliminstallatie en een speurtocht), een wandeling door de desoriëntatietunnel, spelen met een maquette van Nederland (in aanbouw), de Geo Experience (o.a. leren over kaarten maken, en hoe ziet je hoofd er uit als platte kaart.), of historisch landmeten. De laatste twee activiteiten vinden plaats onder begeleiding.

De zakelijke markt kan gebruik maken van de vergaderzalen op een historische locatie, kleine bioscoopzaaltjes en het auditorium (in ontwikkeling) dat plaats biedt aan 150 personen. Het Crisis Control Center zorgt voor een onderscheidend aanbod. Over het hele fort is een grid aangelegd, waarmee het hele GeoFort in kaart is gebracht. Vanuit het Crisis Control Center, moeten buitenteams worden aangestuurd om opdrachten uit te voeren.

In het 3D café wordt de catering verzorgd voor de bezoekers van het fort. Schoolklassen hebben een eigen locatie, waar ze met hun groep terecht kunnen voor de foodservice.

Financiën
De attractie is mede mogelijk gemaakt door sponsorbijdrages van diverse partijen. De geosector in Nederland heeft er belang bij dat hun vakgebied op de kaart wordt gezet. Staatsbosbeheer is, als eigenaar van het fort, een natuurlijke partner en heeft samen met GeoFort de Vleermuisspeurtuin ontwikkeld en ondersteunt het project met verschillende activiteiten. Een deel van het fort blijft vrij toegankelijk, w.o. de horecavoorziening en de speurtuin. Voor toegang tot de attracties wordt een entree gevraagd van € 5,00.

Pretwerk conclusie
Het GeoFort is een vernieuwend concept voor de dagrecreatie. De historische locatie en het bijzondere, leerzame aanbod spelen in op de trend ‘authenticiteit’ en biedt de schoolreismarkt een alternatief met een leuke zinvolle invulling. Ook volwassenen kunnen op een speelse manier kennis maken met techniek. De bereikbaarheid van de locatie is wat lastig, maar dat kunnen we ook zien als de eerste navigatie-uitdaging.

Meer informatie: www.geofort.nl

Praktijkdag ‘Recreatie op de kaart’ op donderdag 18 oktober
Op 18 oktober organiseren Geofort en Pretwerk.nl een demodag over praktische (nieuwe) toepassingen van navigatiemogelijkheden voor de recreatiesector. Binnenkort meer informatie op www.recreatieopdekaart.nl
Wil je op de hoogte worden gehouden, stuur dan een mail naar: walter@levendland.nl

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *