Droombaan in de foodservice van de Efteling

Joost Veldman volgt een jaar lang allerlei mensen die een droombaan hebben. Een van de geïnterviewden is Frans Goenee, die zijn stempel heeft gedrukt op de foodconcepten van De Efteling en vooral meer beleving toevoegde als bijzonder ingrediënt.

Het horecasprookje van Hans…

Taarten voor Polles' keuken

Met een snelle pas word ik meegevoerd van de ene outlet naar het andere foodconcept. Zijn tongval is al net zo rap als zijn benen en de grijze cellen staan continu in de actieve modus. ‘Hier is het foodconcept geïntegreerd met de attractie, zegt hij bij Ravelijn, waar de Middeleeuwse sfeer uit de attractie terugkomt in de aankleding en de gerechten in de herberg. ook verrassen we hier mensen door bijvoorbeeld 1 iemand een slab voor te doen die dan de kip mag aansnijden. We proberen constant te kijken hoe je horeca en beleving aan elkaar kunt koppelen.’ Ik huppel vandaag mee met Conceptmanager Horeca van de Efteling Frans Goenee (50).

Horeca werd lager gewaardeerd
Twee jaar geleden heeft hij zijn eigen functie gecreëerd. “Onze horeca werd door onze gasten lager gewaardeerd dan alle andere factoren (zoals de attracties en gasttevredenheid). De horeca had het imago van het bekende frietje met frikadel en maakte geen deel uit van de totale beleving van de Efteling. Aangezien de horeca een belangrijke strategische peiler is, is het belangrijk om daarnaast ook veel meer rendement uit de horeca te gaan halen.”
Dat is waar Frans zich nu mee bezig houdt. Of het nu gaat om mobiele snackkarren of de nieuw te bouwen Polle’s keuken waarbij de horeca volledig geïntegreerd wordt met de attractie Hartenhof; Frans bedenkt de creatieve invulling ervan. Zo wordt de gast in het nieuwe concept op diverse manieren verrast (van toverwater tot aan de hartenpannenkoeken aan toe) en beleeft hij het verhaal in de horeca opnieuw. “Ik noem dat het creëren van een Lui-Lekkerland waar je even bij kunt komen, maar wel in de juiste sfeer.”

Kennis van de Efteling
De creatieve Frans wist vanaf het moment dat zijn ouders een horecazaak kochten dat hij ook die kant op wilde. Na een opleiding aan de Middelbare Hotelschool werkt hij 3 jaar in Zwitserland, daarna 3 jaar in een Golden Tulip hotel als chefkok en nog in wat kleinere restaurants. Inmiddels 23 jaar geleden alweer, krijgt hij de kans om bij de Efteling aan de slag te gaan waar hij diverse functies bekleed in de horeca en alle geledingen van het park leert kennen.

Omgeving, product en medewerkers
In zijn functie werkt hij met veel disciplines samen. Goenee bedenkt de vertaling van het verhaal naar het bord en gaat dan met andere partijen zoals vormgevers, inkopers en leveranciers om de tafel om de ideeën uit te werken. “Drie factoren spelen bij conceptontwikkeling een belangrijke rol; omgeving, product en medewerkers” Zo gaat het erom dat de medewerkers zich het concept en het verhaal dat daarbij hoort eigen maken. Dan kun je bijvoorbeeld gasten een goede reis wensen na bestelling van een hapje bij de thematische Stoomtrein in plaats van een Brabants Houdoe’.

Innovaties
Als trekker van de kar ziet hij het als belangrijke taak andere medewerkers te inspireren en mee te nemen, of besmetten in zijn eigen woorden. “Tijdens het werkoverleg van de afdeling vraag ik altijd 10 minuten waarbij ik een vernieuwend product laat zien of wel uit onze eigen koker danwel vanuit een ander bedrijf.” Zijn eigen inspiratie haalt hij uit andere branches, in de stad of door bijvoorbeeld in het Sprookjesbos te lopen. Zo had hij vorige week ook nog een ludieke ingeving bij een grijpmachine waar je beren kunt winnen. “Zorg dat daar appels in liggen die je kunt grijpen met een giftige appel in het midden. Zo komt weer de Efteling beleving terug tijdens een contactmoment met de gast.”

Horeca als visitekaartje
Ik ben na een dag meelopen met Frans ook redelijk besmet met zijn creatieve en innovatieve hersenspinsels. “Ik geniet ervan als kinderen en hun ouders een wonderlijke dag hebben. Daarnaast ben ik er ook trots op dat de horeca hier in de Efteling een visitekaartje is voor hoe het ook kan binnen attractieparken.” Die waardering komt ook van buiten: onlangs nog werd de Efteling uitgeroepen tot meest innovatieve horecabedrijf van Nederland. Ja ja, sprookjes bestaan echt!

Bron: www.doejedroombaan.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *